Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Dat we steeds meer online zijn staat buiten kijf, maar wat speelt zich allemaal af achter onze beeldschermen? Het jaarlijkse rapport ‘What’s Happening Online?’ brengt trends onder verschillende generaties in kaart. Wat blijkt? Hoewel we steeds meer gebruik maken van sociale media en smartphones, groeit ook de behoefte aan meer tijd zónder de smartphone.
Generatie Z (14-28 jaar)
Generatie Z is niet meer weg te krijgen van hun smartphones. Ze gebruiken hun beeldschermen voor bijna alles: van foto’s en video’s kijken op sociale media tot online winkelen en bankieren. Ze zijn de actiefste groep op sociale media, met gemiddeld bijna zes verschillende sociale mediaplatforms en wel 3,5 uur sociale mediatijd per dag! Favoriet zijn TikTok, Snapchat en YouTube. Toch ervaren veel Generatie Z’ers ook negatieve effecten: een kwart voelt zich minder gelukkig door sociale media en 37% voelt zich weleens onzeker. Meer dan de helft probeert daarom minder actief te zijn op sociale media en 38% denkt er wel eens aan om te stoppen met sociale media. Generatie Z gaat dan ook het vaakst bewust even offline voor meer rust en concentratie. Verder maken ze het meest gebruik van kunstmatige intelligentie – waaronder programma’s zoals ChatGPT – van alle generaties. Ze gebruiken het voornamelijk voor school. Hoewel ze hierin veel voordelen zien, zien ze ook de mogelijke risico’s.
Millennials (29-43 jaar)
Millennials zijn iets minder afhankelijk van hun smartphone dan Generatie Z. Ze gebruiken iets minder sociale media, gemiddeld vier tot vijf verschillende platforms, en ze gebruiken voornamelijk Whatsapp, Facebook, Instagram en YouTube. Tegelijkertijd ervaren ze weerstand tegen het gebruik van sociale media: 54% maakt er bewust minder gebruik van vanwege negatieve berichten en personen zoals Elon Musk. Bijna de helft overweegt zelfs te stoppen met sociale media. Hoewel de meeste Millennials hun smartphone moeilijk kunnen missen, wil 57% het gebruik ervan verminderen en ongeveer de helft gaat soms bewust offline. Verder doet 26% van de Millennials wekelijks een online aankoop, vooral kleding en schoenen. Kunstmatige intelligentie wordt door veel Millennials gebruikt, maar wel met een kritische noot: ruim de helft van de Millennials vertrouwt antwoorden van AI niet en vreest voor een te grote afhankelijkheid.
Generatie X (44-63 jaar)
Generatie X gebruikt voornamelijk de smartphone voor het regelen van bankzaken. Voor het doen van online aankopen wordt ook de laptop gebruikt. Gemiddeld besteedt Generatie X 2 uur per dag op sociale media, met als populairste platforms WhatsApp en Facebook. Ook Signal, de tegenhanger van Whatsapp, is onder deze generatie erg populair. In vergelijking met Millennials en Generatie Z zijn ze minder afhankelijk van smartphones en sociale media. Ze voelen daarom minder vaak de behoefte om bewust offline te gaan. Ook maken ze minder gebruik van kunstmatige intelligentie.
Babyboomers (64-79 jaar)
Babyboomers zijn het minst actief op hun smartphone van alle generaties. Ze gebruiken vooral laptops of desktops voor online aankopen en internetbankieren. Ze besteden gemiddeld twee uur per dag aan sociale media, vooral op Facebook en WhatsApp. Net als generatie X maken ze vaker gebruik van Signal dan jongere generaties. Ze laten zich het minst beïnvloeden door sociale media en voelen zich er daarom zelden onzeker door. Waar deze generatie zich wel zorgen om maakt is het doen van online aankopen via de smartphone en oplichtingspraktijken zoals phishing. Ook hoeft deze generatie weinig van kunstmatige intelligentie te weten: ze zien er vaak geen voordelen in.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.