Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Cybercriminelen bedenken steeds slimmere manieren om mensen van hun persoonlijke informatie of geld te beroven. Of het nou gaat om hulpvraagfraude, phishing of spoofing: iedereen kan er slachtoffer van worden, ook ouderen. Daarom werken het ministerie van Justitie & Veiligheid, ouderenbonden, de politie, het CCV en Veiliginternetten.nl in de maand april samen om meer senioren te informeren over de verschillende vormen van cybercriminaliteit. Op die manier hopen zij mensen weerbaarder te maken tegen online oplichting en slachtoffers te voorkomen.
Hulpvraagfraude
Hulpvraagfraude is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een bekende of familielid en om geld vragen. Ze gebruiken verschillende smoesjes om je te laten geloven dat ze het geld écht snel nodig hebben. Door deze zogenaamde ‘noodzaak’ zijn mensen sneller geneigd om toch maar het geld over te maken.
Mocht iemand je vragen om snel geld over te maken, bel deze persoon dan altijd eerst terug op zijn of haar oude telefoonnummer. Zorg ervoor dat je telefonisch een fatsoenlijk gesprek voert en dat je zeker weet dat je niet met een oplichter te maken hebt. Niet gebeld = geen geld! Meer informatie over hulpvraagfraude vind je op de website van Veiliginternetten.nl.
Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om persoonlijke gegevens van mensen te achterhalen, zoals wachtwoorden of bankgegevens. Dit doen ze door middel van neppe e-mails, sms’jes of telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van betrouwbare organisaties. Oplichters doen zich bijvoorbeeld voor als een bank, verzekering of webshop.
Om phishing te herkennen, is het belangrijk om te kijken naar het emailadres waarvan de mail afkomstig is. Grote bedrijven of overheidsinstanties maken bijvoorbeeld nooit gebruik van een Gmail of Outlook emailadres. Wanneer je @gmail.com of @hotmail.com achter een emailadres van een bank, bedrijf of de overheid ziet staan, kan dit een aanwijzing voor phishing zijn. Let ook op eventuele cijfers die in het emailadres staan, bijvoorbeeld een 1 in plaats van een I. Daarnaast is het ook belangrijk om goed op de inhoud van een email te letten. Staan er spelfouten of onduidelijke zinnen in? Wees dan extra alert! En tot slot: klik nooit zomaar op een link in een e-mail. Controleer eerst of de link naar een betrouwbare website gaat, door met je muis over de link te bewegen en te kijken naar het adres dat in de browser verschijnt.
Spoofing
Spoofing is een oplichtingstruc die erg op phishing lijkt. Je ontvangt nu alleen geen email of sms, maar je wordt door de oplichter gebeld. De oplichter doet zich bijvoorbeeld voor als een medewerker van jouw bank en vertelt je dat hij je gaat ‘helpen’ omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. Niet is echter minder waar: je hebt de oplichter zelf gewoon aan de telefoon!
Een bank zal je nooit via de telefoon vragen om je inloggegevens en pincode. Wanneer iemand dit wel doet, weet je direct dat je met een oplichter te maken hebt. Daarnaast moet je altijd alert zijn wanneer je zomaar door een helpdesk gebeld wordt. Er zijn bijvoorbeeld oplichters die zich voordoen als Microsoft helpdesk, terwijl Microsoft nooit zelf klanten opbelt.
Wat als je toch (bijna) slachtoffer bent geworden?
Twijfels
Wanneer je een berichtje, email, sms’je of belletje niet helemaal vertrouwt, aarzel dan niet om onze SimCoaches te bellen. Zij weten de oplichtingstrucs gemakkelijk te herkennen en kunnen indien nodig op je smartphone, tablet of computer meekijken. Heb je dus nog twijfels? Neem dan liever het zekere voor het onzekere en bel onze helpdesk: 020 – 422 60 00.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
1 reactie. Laat een nieuw bericht achter
Fijne informatie