April is de Senioren en Veiligheidsmaand

Cybercriminelen bedenken steeds slimmere manieren om mensen van hun persoonlijke informatie of geld te beroven. Of het nou gaat om hulpvraagfraude, phishing of spoofing: iedereen kan er slachtoffer van worden, ook ouderen. Daarom werken het ministerie van Justitie & Veiligheid, ouderenbonden, de politie, het CCV en Veiliginternetten.nl in de maand april samen om meer senioren te informeren over de verschillende vormen van cybercriminaliteit. Op die manier hopen zij mensen weerbaarder te maken tegen online oplichting en slachtoffers te voorkomen.

Hulpvraagfraude
Hulpvraagfraude is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een bekende of familielid en om geld vragen. Ze gebruiken verschillende smoesjes om je te laten geloven dat ze het geld écht snel nodig hebben. Door deze zogenaamde ‘noodzaak’ zijn mensen sneller geneigd om toch maar het geld over te maken.

Mocht iemand je vragen om snel geld over te maken, bel deze persoon dan altijd eerst terug op zijn of haar oude telefoonnummer. Zorg ervoor dat je telefonisch een fatsoenlijk gesprek voert en dat je zeker weet dat je niet met een oplichter te maken hebt. Niet gebeld = geen geld! Meer informatie over hulpvraagfraude vind je op de website van Veiliginternetten.nl.

Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om persoonlijke gegevens van mensen te achterhalen, zoals wachtwoorden of bankgegevens. Dit doen ze door middel van neppe e-mails, sms’jes of telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van betrouwbare organisaties. Oplichters doen zich bijvoorbeeld voor als een bank, verzekering of webshop.

Om phishing te herkennen, is het belangrijk om te kijken naar het emailadres waarvan de mail afkomstig is. Grote bedrijven of overheidsinstanties maken bijvoorbeeld nooit gebruik van een Gmail of Outlook emailadres. Wanneer je @gmail.com of @hotmail.com achter een emailadres van een bank, bedrijf of de overheid ziet staan, kan dit een aanwijzing voor phishing zijn. Let ook op eventuele cijfers die in het emailadres staan, bijvoorbeeld een 1 in plaats van een I. Daarnaast is het ook belangrijk om goed op de inhoud van een email te letten. Staan er spelfouten of onduidelijke zinnen in? Wees dan extra alert! En tot slot: klik nooit zomaar op een link in een e-mail. Controleer eerst of de link naar een betrouwbare website gaat, door met je muis over de link te bewegen en te kijken naar het adres dat in de browser verschijnt.

Spoofing
Spoofing is een oplichtingstruc die erg op phishing lijkt. Je ontvangt nu alleen geen email of sms, maar je wordt door de oplichter gebeld. De oplichter doet zich bijvoorbeeld voor als een medewerker van jouw bank en vertelt je dat hij je gaat ‘helpen’ omdat een crimineel jouw bankrekening aan het leeghalen is. Niet is echter minder waar: je hebt de oplichter zelf gewoon aan de telefoon!

Een bank zal je nooit via de telefoon vragen om je inloggegevens en pincode. Wanneer iemand dit wel doet, weet je direct dat je met een oplichter te maken hebt. Daarnaast moet je altijd alert zijn wanneer je zomaar door een helpdesk gebeld wordt. Er zijn bijvoorbeeld oplichters die zich voordoen als Microsoft helpdesk, terwijl Microsoft nooit zelf klanten opbelt.

Wat als je toch (bijna) slachtoffer bent geworden?

  • Meld het altijd bij de Fraudehelpdesk als iemand je heeft geprobeerd op te lichten, ook als je uiteindelijk geen slachtoffer bent geworden. Op die manier kan de Fraudehelpdesk anderen waarschuwen, om te voorkomen dat er slachtoffers vallen.
  • Heb je toch per ongeluk bankgegevens doorgegeven? Neem dan altijd direct contact op met je bank! Ook wanneer je geen persoonlijke gegevens hebt doorgegeven, is het raadzaam om melding te maken bij je bank. Op die manier kunnen ze het rekeningnummer van de oplichter laten blokkeren en zo andere slachtoffers voorkomen.
  • Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal.

Twijfels

Wanneer je een berichtje, email, sms’je of belletje niet helemaal vertrouwt, aarzel dan niet om onze SimCoaches te bellen. Zij weten de oplichtingstrucs gemakkelijk te herkennen en kunnen indien nodig op je smartphone, tablet of computer meekijken. Heb je dus nog twijfels? Neem dan liever het zekere voor het onzekere en bel onze helpdesk: 020 – 422 60 00.

1 reactie. Laat een nieuw bericht achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1080 reviews.
Ga naar de inhoud