Ga naar de inhoud

Bruh, rizz en skibidi: het taalgebruik van een nieuwe generatie 

Elke generatie heeft eigen trends, mode en taalgebruik. Dat laatste levert echter nog wel eens verwarring op bij oudere generaties, want wat betekenen woorden als bruh, rizz, skibidi en no cap? En waar komen al die nieuwe woorden van generatie Alfa  – jongeren geboren tussen 2010 en nu –  toch vandaan?

Generatie Alfa is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw geboren is. Hun voorgangers, behorend tot generatie Z, zijn geboren tussen 1997 en 2012, en hun ouders zijn de welbekende millenials. Kenmerkend voor generatie Alfa is dat zij in een digitaal tijdperk zijn opgeroeid. Ze zijn nog meer dan hun voorgangers thuis in sociale media zoals TikTok, Youtube en Snapchat. En dat beïnvloedt ook hun taalgebruik.

Veel van de nieuwe woorden uit het vocabulaire van generatie Alfa vinden hun oorsprong op het internet. Op TikTok verspreiden nieuwe woorden zich in rap tempo en jongeren van over de hele wereld nemen ze over. Een voorbeeld hiervan is skibidi toilet, een woord dat verwijst naar de gelijknamige animatie serie. Deze serie is zo populair dat jongeren het woord skibidi hebben overgenomen. Het woord draagt geen echte betekenis, maar het laat wel zien dat je bij een bepaalde groep hoort. Het woord vervult daarmee eerder een sociale functie, dan dat het daadwerkelijk betekenis heeft.

Ook slay is een woord dat door sociale media snel verspreid is. Je zegt dit namelijk wanneer iets of iemand er goed of mooi uit ziet. Je vindt dit woord dus vaak terug in de reacties op foto’s en video’s van jongens en meiden.

Moeten we ons zorgen maken dat woorden als skibidi en slay straks een plekje in de Van Dale hebben? Nee, daar lijkt het gelukkig niet op. Het zijn woorden die behoren tot jongerentaal, maar oudere generaties gebruiken ze niet. Het lijkt daarom eerder een tijdelijke bevlieging dan dat er daadwerkelijk iets verandert in onze taal. Daarnaast worden er om de haverklap nieuwe woorden verspreid via sociale media, dus het ene populaire woord is zo weer vervangen door het andere.

Mocht je nou toch iets willen begrijpen van de geheimtaal die generatie Alfa spreekt? Verdiep je dan eens in de onderstaande woordenlijst:

Slay: Dit zeg je wanneer iets of iemand er goed uit ziet.
Skibidi toilet: Dit zeg je wanneer iets cool of vet is.  Het verwijst naar de gelijknamige populaire online animatieserie.
Bro: Afkorting van broer. Je gebruikt de afkorting om goede vrienden aan te spreken.
Sigma: Iemand die stoer of zelfverzekerd is.
Ohio: Dit zeg je wanneer iets een beetje raar of saai is.
Bruh: Dit is een uitroep die je gebruikt bij goede vrienden wanneer je ergens teleurgesteld in bent.
Rizzler: Iemand die goed kan flirten
No cap: ‘Echt waar’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.0/10 gebaseerd op 1108 reviews.