Eerste hulp bij digitale bankzaken: ‘Met een beetje hulp kom je er wel’

Steeds meer bankzaken moeten online worden geregeld: even je saldo bekijken, een overschrijving doen of een formulier invullen. Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk: één op de zes Nederlanders heeft moeite met internetbankieren. Toegankelijk Bankieren lanceert deze maand daarom de campagne ‘met een beetje hulp kom je er wel’. Het doel van de campagne is om mensen een helpende hand te bieden bij digitale bankzaken.

In Nederland heeft één op de zes mensen moeite met digitale bankzaken. Dat kan komen door onzekerheid, schaamte of het gevoel dat alles te snel verandert. De campagne loopt tot half december en sluit aan bij de Week van Digitaal Meedoen (24 tot 30 november). In deze periode laten ambassadeurs Jörgen Raymann en Lucille Werner in video’s, artikelen en flyers zien hoe een beetje hulp al veel verschil kan maken. Het programma Toegankelijk Bankieren doet daarnaast mee aan activiteiten om mensen te helpen beter te worden in hun bankzaken. Ook worden in tien gemeenten digitale toppers in het zonnetje gezet: mensen die anderen helpen met digitale vragen.

Jörgen Raymann praat in de campagne met zijn moeder. Zij is nog heel zelfstandig, maar loopt soms vast bij online bankzaken. Jörgen herkent dat gevoel: digitalisering kan overweldigend zijn. Zijn boodschap is duidelijk: “Als je twijfelt, vraag hulp. Je staat er niet alleen voor.”

Lucille Werner oefent samen met haar buurvrouw Dory. Met kleine stapjes leert Dory nieuwe dingen. Lucille laat zien dat hulp fijn is, maar dat het nog beter is als iemand leert hoe hij iets zelf kan doen. “Niet zeggen: ‘Ik doe het wel’, maar: ‘Kijk, zo kun je het zelf proberen.’ Alleen zo blijf je zelfstandig.”

Veel mensen zijn niet op de hoogte van de hulpmiddelen die er al zijn om internetbankieren makkelijker te maken. Zo wijst de campagne op de website https://bankinformatiepunt.nl/. Hier vind je eenvoudige uitleg over allerlei bankzaken, en je vindt er een hulplijn en nummers van verschillende banken die je direct kunt bereiken. Ook wijst de campagne op Digihandig, een app waarin je kunt oefenen met internetbankieren, alsof je daadwerkelijk in jouw bankapp bezig bent. Op die manier kun je verschillende knoppen en functies uitproberen, maar kun je geen fouten maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.0/10 gebaseerd op 1149 reviews.