Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Er zijn recent weer veel meldingen gemaakt van bankfraudeurs. Alleen in Oost-Brabant hebben zij al meer dan 125.000 euro bij onschuldige slachtoffers losgemaakt! Deze gewiekste bankfraudeurs nemen contact met je op en doen zich voor als medewerkers van jouw bank. Vervolgens doen ze alsof er een virus is gevonden, dat zij moeten opruimen. Niets is echter minder waar: indien je doet wat de oplichters vragen, trekken ze je hele bankrekening leeg. Sim legt je uit hoe deze fraudeurs te werk gaan, hoe je ze herkent en wat je ertegen kunt doen.
Hoe gaan de bankfraudeurs te werk?
Bankfraudeurs nemen telefonisch contact met je op. Vervolgens melden ze dat er een probleem is, bijvoorbeeld een virus. De fraudeurs benadrukken dat er onmiddellijke actie vereist is, zodat je niet te lang stil kan staan bij de betrouwbaarheid van de beller. Vervolgens komt er iemand langs aan de deur, die zegt dat je je pincode moet intoetsen om de problemen op te lossen. Ze kunnen ook vragen om een andere code op te noemen, bijvoorbeeld de code die je nodig hebt om een geldtransactie te maken. Als deze persoon het huis binnenkomt, neemt hij vaak nog andere spullen van waarde mee, zoals tablets, sieraden of contant geld. Vervolgens verdwijnt de oplichter met jouw geld en spullen.
Hoe herken je bankfrauders?
Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat de bank nóóit, maar dan ook nóóit zal vragen om gegevens als je pincode te delen. Ook niet aan de deur! Mocht een ‘bankmedewerker’ vragen om je pincode of een andere code, dan heb je met een oplichter te maken. Ook zal de bank nooit vragen om op linkjes te klikken, software te downloaden of om je bankpas af te staan. Ze zullen ook niet ongevraagd bellen om langs te komen aan huis. Daarnaast herken je fraudeurs aan de haast die zij hebben bij het oplossen van het ‘probleem’. Oplichters spreken altijd van een acuut probleem, dat direct opgelost moet worden.
Hoe voorkom je bankfraude?
In deze situatie geldt: neem áltijd het zekere voor het onzekere! Vertrouw je een telefonisch gesprek met de bank niet, hang dan meteen op. Neem vervolgens zelf contact op met je bank, via het telefoonnummer dat op hun website vermeld staat. Informeer naar hetgeen wat je zojuist verteld is aan de telefoon. Mocht er iets aan de hand zijn, dan bevestigt de bankmedewerker dit. Zo niet, dan had je inderdaad met een fraudeur te maken. Mocht er een ‘bankmedewerker’ aan de deur verschijnen, doe dan direct de deur dicht. Laat je vooral niet gek maken door overtuigende praatjes en ‘dringende’ acties die zijn vereist. Neem je tijd en bel zelf de bank om te informeren. Liever voorkomen dan genezen! Bij vragen over verdachte mailtjes of berichten kun je ook altijd een van onze SimCoaches raadplegen.
Mocht je toch slachtoffer zijn geworden van bankfraude, neem dan direct contact op met je bank. Iedere bank heeft een alarmnummer, dat je kunt bellen als er plotseling grote bedragen van je rekening verdwijnen. Je vindt het alarmnummer door de naam van je bank + ‘alarmnummer’ in een zoekmachine in te typen.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.