Taaletiquette op Whatsapp: wat mag wel en niet?

Op Whatsapp gelden andere regels dan in de gewone schrijf- en spreektaal. Whatsappgesprekken zijn informeler dan gewone schrijftaal en ze staan vol met afkortingen en emoji’s. Interpunctie ontbreekt vaak, wat nog wel eens leidt tot verwarring. Vooral jongeren hebben hier een handje van: zij hebben een hele eigen stijl ontwikkeld waarmee zij online communiceren. Maar hoe werken deze etiquette op Whatsapp? Wat mag er wel en niet?

Verschillende groepen hanteren een eigen stijlboek op Whatsapp. Jongeren voelen zich bijvoorbeeld vrij om zonder interpunctie of hoofdletters te schrijven. De boodschap is voor hen belangrijker dan de vorm. Ze voegen subtiele nuances toe met emoji’s en gifjes. Oudere generaties vinden het juist prettig om volzinnen te lezen, met hoofdletters en interpunctie.

Het taalgebruik van jongeren op Whatsapp weerspiegelt een soort verbondenheid en identiteit onder leeftijdsgenoten. Door taalgebruik te hanteren dat afwijk van het Standaardnederlands, vormen zij een groep. Voor degenen die niet tot deze groep jongeren behoren kan dit taalgebruik leiden tot verwarring of ergernis.

Emoji’s en afkortingen spelen een grote rol in de toon van gesprekken op Whatsapp. Voor veel jongeren maken emoji’s en afkortingen zoals ‘tbh’ (to be honest – om eerlijk te zijn) of ‘gwn’ (gewoon) het gesprek luchtiger en persoonlijker. Maar er zitten ook lastigere nuances in het taalgebruik van jongeren op Whatsapp. Een punt achter een zin kan bijvoorbeeld ‘passief-agressief’ (geïrriteerd) overkomen en emoji’s als de perzik en de aubergine hebben een dubbelzinnige betekenis.

Gelukkig houden jongeren wel enigszins rekening met andere taalgebruikers. Ze passen hun taalgebruik vaak aan wanneer ze met ouders, docenten of potentiële werkgevers communiceren. Dit fenomeen, bekend als taalaccommodatie, helpt hen om beleefd over te komen en tegelijkertijd begrepen te worden. Taalonderzoekers benadrukken het belang van context bij het kiezen van een toon: een informele opmerking kan door een emoji juist vriendelijker overkomen, terwijl zakelijke communicatie vraagt om een heldere en duidelijke stijl.

Whatsapp kent dus eigen een taaletiquette waarin de context en ontvanger grote invloed hebben. Jongeren maak je blij met afkortingen en emoji’s, terwijl ouderen het prettiger vinden om volledige zinnen met interpunctie te lezen. Over wat er wel en niet mag zijn dus eigenlijk geen regels, behalve dat je rekening moet houden met degene met wie je communiceert.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1079 reviews.
Ga naar de inhoud