Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Het einde van het jaar is aangebroken. Dat betekent dat Google traditiegetrouw een overzicht presenteert van de opvallendste zoektermen van dit jaar. Het tompouce-croissant-gebakje, chatbot ChatGPT en de Stemwijzer hebben dit jaar een plekje verworven in de top 10. Deze zaken hebben Nederland dus flink bezig gehouden het afgelopen jaar! Het overzicht van zoektermen levert, zoals ieder jaar, weer een opvallend lijstje op.
Hoe komt de lijst tot stand?
Goed om te weten: dit zijn niet de zoektermen waar Nederlanders letterlijk het meest op hebben gezocht. Dan zouden, net als vorig jaar, termen als ‘het weer’, ‘vertalen’ en ‘buienradar’ de lijst domineren. Google onderzoekt wat de meest opvallende zoektermen zijn, vergeleken met andere jaren. Dit zijn termen die significant vaker zijn opgezocht. Hiermee breng je maatschappelijke trends in kaart: wat heeft Nederlanders bezig gehouden in 2023?
Politiek
2023 was een politiek bewogen jaar. Dat komt duidelijk naar boven in de top 10. In het lijstje bevinden zich dit jaar flink wat politieke termen. Zo staat ‘Stemwijzer’ bovenaan de lijst van zoektermen. Veel Nederlanders hadden kennelijk behoefte aan een beetje hulp bij het uitbrengen van hun stem! Verder staat op nummer 6 ‘BBB’, op nummer 7 ‘Verkiezingen’, nummer 9 ‘NSC’ en nummer 10 ‘Kabinet gevallen’.
Oorlog en natuurramp
Helaas zijn niet alle zoektermen op de lijst even leuk. ‘Oorlog Israël en Gaza’ staat op nummer 4 van de lijst. De escalatie van dit conflict in oktober heeft Nederlanders erg bezig gehouden. Ook ‘Giro555’ staat in de top 10. Via dit rekeningnummer kunnen mensen geld doneren voor de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkijke begin dit jaar.
Crompouce
Een andere opvallende binnenkomer in dit lijstje is de ‘crompouce’. Voor iedereen die de trend gemist heeft: dit gebakje is een kruising tussen een tompouce en een croissant. Deze zoete lekkernij was voorheen slechts bij enkele bakkerijen te koop, maar via sociale media verspreidde de hype zich snel. Ook supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo hebben hem tegenwoordig in het schap liggen!
Sportsucces
Ook het wereldkampioenschap vrouwenvoetbal heeft veel zoekopdrachten opgeleverd. Supporters volgden dit toernooi kennelijk op de voet. De Oranje Leeuwinnen hebben het uiteindelijk tot de kwartfinale geschopt.
Top 10 trending actualiteiten in Nederland volgens Google:
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.