Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
‘Hoi mam, mijn rekening is geblokkeerd en ik moet dringend een rekening betalen. Kan ik wat geld van je lenen?’ Hopelijk gaan ook jouw alarmbellen direct rinkelen bij zo’n verdacht appje. Dit is namelijk een klassieke oplichtingstruc: hulpvraagfraude. Oplichters doen zich voor als een familielid en vragen met spoed om geld. Uiteraard moet je nooit zomaar geld overmaken naar zo’n onbekend nummer. Wat je ze wel kunt geven, is een koekje van eigen deeg. Wij hebben een aantal leuke voorbeelden voor je verzameld!
Onlangs had een hulpvraagfraudeur net het verkeerde slachtoffer uitgekozen: een wijkagent. De Brabantse Inge ontving een wel héél verdacht appje: ‘Hoi mam, mijn telefoon is kapot.’ De agent was bijna klaar met haar shift, maar ze besloot toch nog snel met haar collega’s om iets terug te sturen. Ze stuurde met haar collega’s een lachende selfie in politie-uniform, aldus RTL Nieuws. Helaas, geen buit voor de fraudeur! Hopelijk is de oplichter hier flink van geschrokken.
Ook een politieagent in Groningen ontving een verdacht appje. Hij besloot het spelletje eerst nog lekker mee te spelen. Toen de fraudeur om geld vroeg, ging de agent daar welwillend in mee: ‘Tuurlijk, wat heb je nodig?’. Toen de fraudeur bijna dacht dat hij beet had, ontving hij helaas geen geld, maar een spottende selfie van een groep agenten. Je kunt het hele gesprek zien in een filmpje van de agent op Instagram.
De politie kan helaas niet zomaar traceren waar zo’n berichtje vandaan komt, ook niet als ze het bericht zelf ontvangen. Fraudeurs kopen vaak losse prepaid simkaarten waarmee ze deze appjes versturen. Agenten kunnen de daders op die manier niet zomaar opsporen. Je kunt gelukkig wel melding maken van het telefoonnummer dat het appje heeft gestuurd. Dit kun je doen op de website van de Fraudehelpdesk. Als je twijfelt over een verdacht appje, bel dan altijd met het betreffende familielid. Maak nooit zomaar geld over voordat je iemand telefonisch gesproken hebt. Als je weet dat je met een fraudeur te maken hebt, kun je het nummer blokkeren.
Mocht je nou echt in een lollige bui zijn? Dan kun je ook nog reageren zoals de grapjas in het onderstaande gesprek.
Heb je zelf nou een bijzondere ervaring met (hulpvraag)fraudeurs? Of heb je een goede tip? Laat het ons vooral weten in de reacties!
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.