Helpdeskfraude: 5 tips om er niet in te trappen!

Nieuws
Geen reacties

Een helpdesk is een behulpzaam platform waar u met al uw vragen terecht kunt. Helaas wordt er regelmatig misbruik gemaakt van de naam ‘helpdesk’. Er zijn tegenwoordig steeds meer ‘nep-helpdesks’ die mensen op sluwe wijze proberen op te lichten. Grote banken zoals ABN-AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben de afgelopen twee jaar voor zo’n 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude ontvangen. Deze vorm van fraude komt steeds vaker voor en veel mensen worden hier de dupe van. Bent u benieuwd hoe helpdeskfraude werkt en hoe u ervoor kunt zorgen dat het u niet overkomt? Lees dan de volgende 5 tips!

Tip 1: Helpdeskfraude herkennen

Om helpdeskfraude te herkennen, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe deze manier van oplichting in zijn werk gaat. De oplichter belt u op en doet alsof hij een medewerker is van de helpdesk van een bekend bedrijf zoals Apple of Microsoft. Vervolgens wil de oplichter u bepaalde handelingen laten uitvoeren om zo toegang te krijgen tot uw computer en gegevens. Wanneer de oplichter toegang heeft tot uw persoonlijke gegevens, kunt u gemakkelijk opgelicht of gehackt worden. Ook kan er aan u gevraagd worden om ‘een kleine betaling’ te doen, een bedrag van bijvoorbeeld € 2. In ruil voor dat kleine bedrag claimt de nep-helpdeskmedewerker uw problemen op te lossen. Maar let op: vaak kan de oplichter meekijken wanneer u deze betaling doet en zo inzicht krijgen in uw bankgegevens. Op deze manier kan de oplichter u nog veel meer geld afhandig maken!

Tip 2: Contactgegevens controleren

Wanneer u op zoek gaat naar het nummer van een klantenservice controleer dan altijd of het nummer dat u gevonden heeft daadwerkelijk het nummer is dat op de officiële website van het bedrijf staat. Ook kan het voorkomen dat u plotseling een (pop-up) melding in uw scherm krijgt waarop staat dat u een bepaald nummer moet bellen om een probleem op te lossen. Dit zijn altijd nep nummers! Bel dus nooit zomaar een nummer dat via een pop-up melding in uw scherm verschijnt.

Tip 3: Download nooit zomaar iets!

Een andere manier waarop oplichters toegang kunnen krijgen tot uw computer, is door u bepaalde software en programma’s te laten downloaden. Download dus nooit zomaar iets wat iemand u aan de telefoon vertelt als u niet zeker weet of u met een betrouwbare klantenservice te maken heeft! Deze software kan namelijk toegang geven tot uw online bankomgeving en er zo voor zorgen dat de fraudeurs u voor grote bedragen kunnen oplichten. Ook kunnen de oplichters u naar bepaalde nep-websites leiden, waarop naar uw persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Vul deze dan ook nooit zomaar in!

Tip 4: Maak melding

Mocht u een vermoeden hebben dat u toch de dupe bent geworden van helpdeskfraude? Neem dan meteen contact op met uw bank! Leg de situatie uit zodat uw rekening geblokkeerd kan worden. Wij advisren u verder de politie te waarschuwen en melding te maken van de (helpdesk)fraude. Ook wanneer nog niet opgelicht bent maar enkel benaderd bent door een dubieuze helpdesk, kunt u hier melding van maken bij de Fraudehelpdesk. Zo kunnen zij de verschillende manieren van fraude in kaart brengen en mensen hiervoor waarschuwen.

Tip 5: Uw contact met de SIM helpdesk

Voor vrijwel alle vragen over het gebruik van onze computers, tablets en smartphones kunt u bij SIM terecht. En natuurlijk mag u ons ook voor advies bellen als u bijvoorbeeld een mailbericht krijgt dat u niet vertrouwt. Onze telefoonnummer(s) vindt u op onze website, in folders en handleidingen. Als u ons zelf belt dan weet u zeker dat u een SIM medewerker aan de lijn krijgt.

Alleen als het echt nodig is, dan nemen wij op eigen initiatief onaangekondigd telefonisch contact met u op. Bijvooorbeeld als wij merken dat er een serieus probleem is met uw SimPC. Als u door een van onze SimCoaches wordt gebeld dan zullen zij voor uw eigen veiligheid altijd voorstellen dat u het gesprek ook mag beëindigen om ons vervolgens zelf te bellen. Dus als u de stem en of naam van bijvoorbeeld Rutger, Paul, Mees of Jeroen niet meteen herkent dan raden u wij ook aan dit advies op te volgen want dan weet zeker dat u met SIM te maken heeft

Vorig bericht
Hoe vergroot ik het lettertype op mijn telefoon, tablet of computer?
Volgend bericht
Geef virussen geen kans: reinig ook uw telefoon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
De waardering van www.simpc.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.6/10 gebaseerd op 561 reviews.