Let op: meer phishing in mei en juni

In mei en juni ontvangen veel mensen hun vakantiegeld. Dat betekent dat de meeste bankrekeningen goed gevuld zijn. Helaas zijn oplichters hier ook van op de hoogte. Zij sturen daarom extra veel phishing berichten, zoals valse e-mails of sms’jes. Deze kunnen er heel echt uitzien, maar zijn dat niet! Als je weet waar je op moet letten, vis je de nepmails er gelukkig zo uit.

Phishing is een veelgebruikte oplichtingstruc waarbij cybercriminelen naar jouw persoonlijke gegevens ‘vissen’. Dit doen ze door middel van neppe e-mails of sms’jes waarin ze zich voordoen als een betrouwbare entiteit, zoals een bank of online winkel. In het bericht staat vaak een link naar een neppe website, waar je inloggegevens, bankgegevens of andere persoonlijke informatie moet invullen.

Waar moet je op letten?

  • Opvallend afzendadres
    Controleer altijd het emailadres dat jou een mail stuurt! Phishing-e-mails hebben vaak een afzendadres dat lijkt op dat van een bekend bedrijf, maar dat in werkelijkheid niet hetzelfde is. Ook wordt er nog wel eens een Gmail of Outlook emailadres gebruikt. In die gevallen weet je zeker dat er iets niet klopt. Officiële instanties maken namelijk nooit gebruik van Gmail of Outlook. Kijk dus altijd goed naar het e-mailadres van de afzender en let op kleine verschillen, zoals spelfouten, een vreemd achtervoegsel of cijfers in plaats van letters (een 1 in plaats van een L of I).
  • Urgente verzoeken
    Een andere manier om phishing te herkennen, is door goed op de boodschap en toon van de mail te letten. Phishing-e-mails klinken vaak urgent en vertellen je dat je direct iets moet doen om een probleem op te lossen. Wanneer je dat niet binnen het gestelde tijdslimiet doet, vertellen ze je dat je bankpas of account geblokkeerd kan worden of dat je een boete moet betalen. Wees dus altijd voorzichtig met dit soort opvallende boodschappen en controleer het eventueel telefonisch bij de desbetreffende partij.
  • Taalgebruik
    Ook het taalgebruik in phishingmails is vaak opmerkelijk. Zo opent een phishingmail vaak met een algemene aanhef, zoals “Geachte meneer/mevrouw”, in plaats van je eigen naam of klantgegevens. Daarnaast staan er in veel phishingmails spel- en typfouten. Die verwacht je niet van officiële instanties.
  • Persoonlijke informatie
    Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke informatie: als een e-mail of website om persoonlijke informatie vraagt, zoals inloggegevens of creditcardgegevens, wees dan alert. Echte bedrijven vragen nooit om dergelijke informatie per e-mail!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1080 reviews.
Ga naar de inhoud