Waar criminaliteit voorheen iets was dat zich vooral op straat afspeelde, verplaatst dit zich tegenwoordig steeds meer naar de online-wereld. We delen alsmaar meer gegevens met grote bedrijven als banken en verzekeringen, via het internet. Dit gaat vaak erg snel en gemakkelijk, maar het digitaliseren van dit soort zaken heeft ook een keerzijde. Als deze gegevens in verkeerde handen komen kan daar namelijk ernstig misbruik van gemaakt worden. Een van de manieren waarop dat gebeurt, is het fenomeen ‘’phishing’’. Phishing is een vrij nieuw en groeiend probleem waar we in dit digitale tijdperk steeds vaker mee geconfronteerd worden. Het is een slinkse manier waarmee internetcriminelen u gemakkelijk kunnen oplichten, zonder dat u het doorheeft. Gelukkig zijn er manieren om phishingmails te herkennen en te voorkomen dat u er slachtoffer van wordt.
Phishing: Wat is het, hoe herken je het en hoe voorkom je het?
Wat is phishing?
Phishing in de letterlijke zin van het woord, betekent vissen. Hiermee wordt het vissen naar gegevens bedoeld. Internetcriminelen hebben namelijk een aantal trucs bedacht waarmee ze ongemerkt naar uw gegevens kunnen vragen, terwijl u denkt dat u uw gegevens met een vertrouwelijk bedrijf deelt. Wanneer de oplichters deze gegevens eenmaal hebben, proberen zij geld van uw bankrekening af te schrijven. Een oplichter doet bijvoorbeeld alsof hij de ING is en stuurt u namens de ING een mailtje waarin hij naar uw persoonlijke gegevens vraagt, zogenaamd om bijvoorbeeld een bedrag naar u over te kunnen maken. Wanneer u uw gegevens stuurt, zal de oplichter deze gebruiken om zelf op uw account in te loggen en uw bankrekening te plunderen. Ook kan u in de mail gevraagd worden in te loggen op een (nep)site, die sprekend lijkt op de echte site.
Phishing vindt niet alleen plaats via de eerder genoemde phishingmails, maar ook telefonisch. Oplichters kunnen u namelijk bellen en doen alsof ze bij uw bank werken, en u telefonisch vragen naar gegevens. Ook kunnen ze u vragen om in te loggen op een bepaalde website. Hiermee lokken ze u naar een bepaalde nepwebsite, die sprekend kan lijken op een echte website van een bedrijf. Ook op deze manier kunnen ze over uw gegevens komen te beschikken.
Hoe herken ik het?
Criminelen maken al langere tijd gebruik van dit soort trucs dus inmiddels zijn er flink wat kenmerken van phishingmails naar boven gekomen. Aan de hand van deze kenmerken heeft www.fraudehelpdesk.nl een handig schema voor u opgesteld waarmee u zou kunnen herkennen of de mail echt of nep is. Mocht u er niet uitkomen? Dan kunt u natuurlijk ook altijd bellen met onze experts van de SIM-helpdesk.
Hoe voorkom ik dat ik slachtoffer word van phishing?
Helaas is phishing iets wat ons allemaal zou kunnen overkomen, maar om de kans zo klein mogelijk te maken dat u er de dupe van wordt zijn hier nog een aantal tips. Allereerst moet u nooit persoonlijke gegevens als u rekeningnummer, pincode, pasnummer, geboortedatum of naam via de telefoon of mail verstrekken. Uw eigen bank zou hier nooit telefonisch of per mail naar vragen. Daarnaast moet u nooit via een link in een mail naar de site van uw bank gaan, maar altijd via het gewone webadres. Ook onbekende bijlagen in mails moet u alert op zijn. Voor een uitgebreider overzicht van manieren om te voorkomen dat u op deze manier opgelicht wordt door internetcriminelen kunt u altijd www.fraudehelpdesk.nl raadplegen.
Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Overig nieuws
Bekijk onze Sim producten
-
SimPhone 5 senioren smartphone
Waardering 4.46 uit 5€ 299,00
-
SimTab 5 senioren tablet
Waardering 4.37 uit 5€ 329,00
-
SimPhone 5 Telefoonhoesje
Waardering 4.05 uit 5€ 16,00
-
SimPC senioren computer
Waardering 4.58 uit 5€ 799,00
-
SimTab 5 beschermhoes + stylus pen
Waardering 4.82 uit 5€ 16,00
4 reacties. Laat een nieuw bericht achter
Ik krijg inmiddels 10 pishingmails op een dag en ook spontane pop ups afkomstig van criminelen en heb ook een keer perongeluk op een link gedrukt.
Wat nu te doen, heeft het zin om een ander emailadres te nemen?
Wat nu?
Geachte mevrouw Veldkamp,
In reactie op uw bericht.
Vervelend die Phising mails! We zijn het aan het onderzoeken en nemen even contact met u op.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
SimPC
Yves van Leeuwen
Webcare
Prima advies !!!!!
Bedankt voor de informatie