TikTok kreeg er in 2020 wel een miljoen(!) extra Nederlandse gebruikers bij: maar wat is TikTok eigenlijk?

tiktok

TikTok is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste sociale media platforms van Nederland. Vooral onder tieners en kinderen is de app het afgelopen jaar sterk in populariteit gestegen: TikTok kreeg er in 2020 wel een miljoen extra Nederlandse gebruikers bij. Ook in het nieuws zie je de razendpopulaire app regelmatig voorbij komen, TikTok is namelijk al meerdere malen onder vuur komen te liggen dankzij haar omstreden privacybeleid. Maar hoe werkt dat TikTok nou eigenlijk, en waarom is het opeens zo ongelooflijk populair?

Wat is TikTok?

Op TikTok draait alles om het uploaden en bekijken van korte, grappige video’s. In deze video’s wordt vaak gedanst, geplaybackt of een grappig toneelstukje opgevoerd. Mensen die de video’s bekijken kunnen een like of reactie achterlaten. Hoe meer mensen je video’s bekijken, hoe populairder je wordt. Mensen die écht heel veel likes op hun video’s ontvangen worden ‘Tiktokkers’ genoemd: dit zijn mensen die erg succesvol zijn op TikTok. Sommigen zijn zelfs zó succesvol dat ze er geld mee verdienen. Hoewel TikTok in korte tijd erg populair is geworden, is het concept niet nieuw: TikTok kende al een voorloper, namelijk de app Musical.ly. Deze app is een aantal jaren geleden veranderd in TikTok en is sindsdien razendsnel in populariteit gestegen. Wereldwijd gebruiken meer dan 100 miljoen mensen TikTok!

Wie maakt er gebruik van?

Op TikTok vind je voornamelijk kinderen en jongeren. Officieel is er een leeftijdsgrens van 13 jaar verbonden aan het gebruik van TikTok, maar deze valt makkelijk te omzeilen door een valse geboortedatum in te voeren. Er zijn daarom veel kinderen onder de 13 jaar actief op TikTok. Volwassenen zul je op dit platform niet zo snel tegenkomen, zij komen vaak niet verder dan Facebook of Instagram.

Waarom is het zo populair?

Er is natuurlijk niet één juist antwoord op deze vraag. Succes hangt af van een heleboel verschillende factoren, er is daarom niet een specifieke reden aan te wijzen voor het daverende succes van TikTok. Wel zijn er een aantal logische verklaringen bedacht die mee zouden kunnen spelen in het grote succes van TikTok onder jongeren:

  1. Ouders kijken niet mee
    Jongeren ‘vluchten’ vaak naar nieuwe sociale media platformen, TikTok is hier een mooi voorbeeld van. Op Facebook zijn inmiddels meer volwassenen dan jongeren actief en ook op Instagram bevinden zich steeds meer ouders. De jeugd is hier over het algemeen niet zo blij mee en gaat daarom op zoek naar nieuwe platformen, waar ouders niet meekijken.
  2. Iedereen kan populair worden
    Op TikTok maakt het niet zoveel uit hoeveel volgers je hebt. Je hoeft maar één grappig video te bedenken die goed aanslaat en er kijken plotseling duizenden mensen naar jouw filmpje. Het is dus relatief eenvoudig om succesvol te worden op TikTok. Dit motiveert jongeren om door te gaan met het maken van video’s, in de hoop om zelf ook succesvol te worden.
  3. Samen video’s maken
    TikTok heeft een leuke optie waarmee gebruikers samen een video kunnen opnemen, een zogeheten ‘duet’. Zo kunnen gebruikers ook als ze niet fysiek samen zijn filmpjes met elkaar opnemen. Zij kunnen bijvoorbeeld samen op een liedje playbacken, of tegelijkertijd hetzelfde dansje doen. Dit onderscheidt TikTok van andere sociale media platformen.
  4. Creativiteit uiten
    Voor iedereen die niet behoort tot de TikTok-generatie is dit misschien lastig voor te stellen, maar veel kinderen en jongeren kunnen hun creativiteit goed kwijt in het maken van TikTok video’s. De muziekjes en effecten waarmee je je filmpjes op kunt nemen zijn eindeloos, er is daarom ontzettend veel mogelijk op TikTok. Je kunt altijd wel wat nieuws bedenken!
  5. Waardering van leeftijdsgenoten
    Een systeem waarbij je likes achterlaat onder elkaars foto of video blijkt al jarenlang een succesformule te zijn op sociale media en ook TikTok heeft deze truc ontdekt. Door het ontvangen van likes en reacties krijgen kinderen en jongeren de bevestiging dat ze leuk en grappig zijn, dit motiveert ze om door te gaan.

TikTok in het nieuws

De app TikTok is al meermaals in het nieuws gekomen wegens haar omstreden privacybeleid. TikTok is namelijk eigendom van een Chinees bedrijf en in Aziatische politieke systemen heeft de overheid soms meer invloed op bedrijven dan we in westerse landen gewend zijn. Mensen zetten daarom hun vraagtekens bij de rol die de Chinese overheid achter de schermen zou spelen binnen het bedrijf en de eventuele verspreiding van data die daarbij komt kijken. Ook voormalig president Trump hield zich hiermee bezig en maakte zich hard voor een ban van TikTok in Amerika. Hij heeft dit bij verschillende rechters geprobeerd aan te vechten, maar geen enkele zaak gewonnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1079 reviews.
Ga naar de inhoud