Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Terwijl Generatie Z helemaal aan de smartphone vastgekluisterd zit, zijn Generatie X en de Babyboomers nog wat huiveriger met alle digitale ontwikkelingen. Iedere generatie gebruikt smartphones en computers voor andere doeleinden en heeft andere behoeften wat betreft digitalisering. Het jaarlijkse Whats’s Happening Online rapport brengt deze interessante verschillen tussen generaties in kaart, zodat we precies weten waar elke generatie zich mee bezig houdt!
Generatie Z (14-26 jaar)
Generatie Z is een zogeheten ‘mobile first’ generatie: deze generatie doet het liefst álles op de smartphone. Van films en video’s kijken tot digitale aankopen en bankzaken, Generatie Z doet het liever op de smartphone dan op de laptop. Daarnaast spendeert deze generatie veel tijd aan sociale media: gemiddeld zo’n 3,7 uur per dag! Via sociale media doen ze inspiratie op en leren ze nieuwe merken kennen. 35% van hen heeft wel eens via sociale media op een advertentie geklikt en direct iets gekocht.
Millennials (27-41 jaar)
Ook Millennials zijn bekend met online shoppen. Sterker nog, deze generatie doet de meeste online aankopen van iedereen! Toch voelt deze generatie ook veel ‘bestelschaamte’: ze voelen zich bezwaard over de grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal en het feit dat steeds meer fysieke winkels door hun koopgedrag verdwijnen. Daarnaast maken Millennials zich ook wel enige zorgen over online veiligheid. Ze zijn bang voor oplichtingstrucs als phishing en maken zich zorgen over de manier waarop commerciële bedrijven omgaan met hun gegevens en ransomware.
Generatie X (42-61 jaar)
Generatie X doet tegenwoordig steeds meer via de smartphone. Voorheen deden zij nauwelijks bankzaken en aankopen via de smartphone, maar tegenwoordig zien we dit steeds meer. Het bekijken van video’s doet Generatie X wel nog graag via de laptop. Iets anders wat opvalt aan Generatie X, is dat zij nog veel gebruik maken van Twitter. Ze gebruiken sociale media vooral om inspiratie op te doen, reviews van anderen te bekijken en om nieuws te volgen. Generatie X maakt zich ook zorgen over de digitale ontwikkelingen: een groot gedeelte van deze generatie vindt het niet goed dat steeds meer zaken online geregeld moeten worden. Waar Generatie X moeite mee heeft, is het onthouden van wachtwoorden en het contact met klantenservices via chat of e-mail.
Babyboomers (62-77 jaar)
Babyboomers gebruiken hun smartphone het minst van alle generaties. De laptop heeft hier nog vaak de voorkeur boven de smartphone. Het kijken van video’s, online aankopen doen of bankzaken regelen doen Babyboomers nog graag via een laptop of PC. Daarnaast doen ook Babyboomers regelmatig online aankopen. Wanneer zij dit doen, letten ze goed op de betrouwbaarheid van webshops en keurmerken. Ze zijn ook bezig met duurzaamheid: Babyboomers ergeren zich wanneer er te veel verpakkingsmateriaal voor een product wordt gebruikt. Op sociale media vinden we Babyboomers het meest terug op Facebook. Dat gebruiken ze voor ontspanning, contact met anderen en het volgen van nieuws.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.