Van Generatie Z tot Babyboomers: wat doen we allemaal online?

Terwijl Generatie Z helemaal aan de smartphone vastgekluisterd zit, zijn Generatie X en de Babyboomers nog wat huiveriger met alle digitale ontwikkelingen. Iedere generatie gebruikt smartphones en computers voor andere doeleinden en heeft andere behoeften wat betreft digitalisering. Het jaarlijkse Whats’s Happening Online rapport brengt deze interessante verschillen tussen generaties in kaart, zodat we precies weten waar elke generatie zich mee bezig houdt!

Generatie Z (14-26 jaar)
Generatie Z is een zogeheten ‘mobile first’ generatie: deze generatie doet het liefst álles op de smartphone. Van films en video’s kijken tot digitale aankopen en bankzaken, Generatie Z doet het liever op de smartphone dan op de laptop. Daarnaast spendeert deze generatie veel tijd aan sociale media: gemiddeld zo’n 3,7 uur per dag! Via sociale media doen ze inspiratie op en leren ze nieuwe merken kennen. 35% van hen heeft wel eens via sociale media op een advertentie geklikt en direct iets gekocht.

Millennials (27-41 jaar)
Ook Millennials zijn bekend met online shoppen. Sterker nog, deze generatie doet de meeste online aankopen van iedereen! Toch voelt deze generatie ook veel ‘bestelschaamte’: ze voelen zich bezwaard over de grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal en het feit dat steeds meer fysieke winkels door hun koopgedrag verdwijnen. Daarnaast maken Millennials zich ook wel enige zorgen over online veiligheid. Ze zijn bang voor oplichtingstrucs als phishing en maken zich zorgen over de manier waarop commerciële bedrijven omgaan met hun gegevens en ransomware.

Generatie X (42-61 jaar)
Generatie X doet tegenwoordig steeds meer via de smartphone. Voorheen deden zij nauwelijks bankzaken en aankopen via de smartphone, maar tegenwoordig zien we dit steeds meer. Het bekijken van video’s doet Generatie X wel nog graag via de laptop. Iets anders wat opvalt aan Generatie X, is dat zij nog veel gebruik maken van Twitter. Ze gebruiken sociale media vooral om inspiratie op te doen, reviews van anderen te bekijken en om nieuws te volgen. Generatie X maakt zich ook zorgen over de digitale ontwikkelingen: een groot gedeelte van deze generatie vindt het niet goed dat steeds meer zaken online geregeld moeten worden. Waar Generatie X moeite mee heeft, is het onthouden van wachtwoorden en het contact met klantenservices via chat of e-mail.

Babyboomers (62-77 jaar)
Babyboomers gebruiken hun smartphone het minst van alle generaties. De laptop heeft hier nog vaak de voorkeur boven de smartphone. Het kijken van video’s, online aankopen doen of bankzaken regelen doen Babyboomers nog graag via een laptop of PC. Daarnaast doen ook Babyboomers regelmatig online aankopen. Wanneer zij dit doen, letten ze goed op de betrouwbaarheid van webshops en keurmerken. Ze zijn ook bezig met duurzaamheid: Babyboomers ergeren zich wanneer er te veel verpakkingsmateriaal voor een product wordt gebruikt. Op sociale media vinden we Babyboomers het meest terug op Facebook. Dat gebruiken ze voor ontspanning, contact met anderen en het volgen van nieuws.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1080 reviews.
Ga naar de inhoud