Chatbots op klantenservices: uitkomst of ergernis?

Wil je een vraag stellen aan een bedrijf? Grote kans dat je eerst wordt doorverbonden met een chatbot, alvorens je een medewerker aan de telefoon krijgt. De traditionele klantenservice waar je naartoe kunt bellen met problemen, lijkt bij veel bedrijven niet meer te bestaan. En dat levert niet altijd de meest klantvriendelijke service op. Maar hoe werken die chatbots eigenlijk? En waarom maken bedrijven er zoveel gebruik van?

Een chatbot, zoals het woord al suggereert, is robot waarmee je kunt chatten. Ideaal, zou je denken. Je hoeft minder personeel in te zetten en laat robots met kunstmatige intelligentie je klanten helpen. Helaas ziet de praktijk er vaak anders uit. Kunstmatige intelligentie is al erg geavanceerd, zoals je op websites als ChatGPT ziet, maar het kent ook veel gebreken. En daar zijn hulpbehoevende klanten van bedrijven de dupe van.

Een van de redenen dat chatbots nog niet zo goed werken, is dat menselijke taal heel moeilijk te begrijpen is. Als een chatbot de vraag niet goed begrijpt, kan hij natuurlijk ook geen goed antwoord geven. Ook als er spel- of taalfouten, afkortingen, dialect of uitdrukkingen in een bericht zitten, is de boodschap al gauw lastig te begrijpen voor een chatbot. Daarnaast heeft een chatbot wel kunstmatige intelligentie, maar geen emotionele intelligentie en empathie. Dit kan tot ergernis leiden bij gefrustreerde klanten die hulp nodig hebben.

Waarom maken zoveel bedrijven dan toch gebruik van chatbots? Dat heeft verschillende redenen. Zo kampen veel bedrijven met grote personeelstekorten, ook op klantenservices. Chatbots kunnen dit gat enigszins opvullen. Ook kan het gebruik van chatbots de efficiëntie verhogen: klanten kunnen direct geholpen worden en chatbots kunnen eenvoudige vragen vaak best redelijk beantwoorden. De verwachting is dat dit in de toekomst steeds beter zal gaan. Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich immers in een hoog tempo. Het gebruik van chatbots is natuurlijk ook een gigantische kostenbesparing. Je hoeft immers veel minder personeel te betalen.

Sim staat voor persoonlijk contact. Op onze helpdesk vind je daarom geen chatbots. Als je hulp nodig hebt, krijg je direct een van onze medewerkers aan de lijn. Geen ingewikkelde menu’s of chatbots, maar gewoon Paul, Mees, Dylan of Jeroen aan de telefoon. Wel zo makkelijk!

 

6 reacties. Laat een nieuw bericht achter

  • Peter Kessels
    23 maart 2024 08:40

    Ik ben het eens met de boven staande reacties.

    Beantwoorden
  • Judith Pruissen
    2 maart 2024 10:04

    Een reactie van een chatbot werkt soms wel goed. Wat ik erg vervelend vind is dat bij problemen je heel moeilijk kunt doorklikken om toch met een medewerker te kunnen overleggen. Of je moet heel lang wachten.
    En in zoals bovenstaande reacties beschreven: ook ik ben erg blij met de medewerkers van de helpdesk: zowel persoonlijk als per mail snelle reacties en echte hulp!

    Beantwoorden
  • Katinka Hage
    29 februari 2024 17:45

    Ja, een giga ergernis zo’n computerstem die je vraag niet echt beantwoord.
    Fijn dat we jullie nog persoonlijk aan de lijn krijgen. Ik vermoed dat ik simpc op zou zeggen als ik met zo’n computerstem te maken zou krijgen. Hierbij gelijk een compliment voor jullie bereikbaarheid en concrete antwoorden op mijn vragen.
    Met vr. groet.

    Beantwoorden
  • Heel fijn dat ik een persoon aan de lijn krijg en kan overleggen wat ik moet doen.Ik ben heel nlij met jullie.

    Beantwoorden
  • Pas nog ervaren hoe fijn die persoonlijke hulp is bij SIM. Petje af, houden zo.

    Beantwoorden
  • Heel goed dat jullie dat persoonlijke element er nog inhouden, super

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1079 reviews.
Ga naar de inhoud