Direct contact met de meldkamer via de 112NL app

Telefonisch contact leggen met 112 is tegenwoordig niet meer de enige manier om alarm te slaan in noodsituaties. Je kunt namelijk ook gebruik maken van de 112NL app. Via deze app kun je direct contact leggen met de meldkamer met slechts één druk op de knop. Je krijgt dan een telefonisch gesprek of een chatgesprek met een medewerker van de meldkamer. De app is daarom ook geschikt voor doven, slechthorenden of mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet machtig zijn.

Voordelen

De 112NL app is door haar chatfunctie uitermate geschikt voor mensen met een auditieve beperking en anderstaligen. Berichten in een vreemde taal worden in de chat automatisch vertaald. Echter biedt de app ook voordelen voor mensen die niet onder de bovenstaande categorieën vallen. Je kunt namelijk in de app al selecteren welke hulpdienst je wil spreken. Daarnaast kun je in de app persoonlijke gegevens invullen, deze zullen direct zichtbaar zijn voor de meldkamer wanneer je de 112NL app gebruikt. Op die manier hoeven er minder onnodige vragen gesteld te worden en kan er sneller hulp worden ingeschakeld. Ook biedt de app de mogelijkheid om je locatie te delen, zodat de hulpdiensten direct weten waar ze moeten zijn.

Hoe werkt de app?

Je kunt de app gratis downloaden in de Google Playstore. Wanneer je de app voor de eerste keer opent, worden er wat persoonlijke gegevens gevraagd. Deze moet je invullen om de app zo goed mogelijk te laten werken. Het persoonlijk instellen van de app gaat als volgt:

1. Vul je telefoonnummer in. Je ontvangt dan een verificatie-sms’je met een code. Deze code moet je in de app invoeren om te bevestigen dat dit echt jouw telefoonnummer is.

  1. Vul je voor- en achternaam in. De meldkamer weet dan wie de melder is tijdens een noodgeval.
  2. Geef aan wat je voorkeurstaal is. Als dit een andere taal is dan Nederlands, moet je aangegeven of je wil dat chatgesprekken automatisch worden vertaald.
  3. Geef aan of je problemen hebt met horen of spreken. Je kunt aangeven dat je geen problemen hebt met horen of spreken, enkel problemen hebt met spreken, enkel problemen hebt met horen of problemen hebt met beiden.
  4. Om te app goed te laten werken moet je toestemming geven voor een aantal dingen. Je ziet drie vinkjes in beeld: direct via de app 112 bellen, je locatie delen in noodsituaties en meldingen ontvangen in noodsituaties. Het is noodzakelijk om alle vinkjes aan te zetten als je alle functionaliteiten van de app optimaal wil gebruiken.

Mocht er zich nu een noodsituatie voordoen, dan kun je de app openen. Vervolgens kies je welke hulpdienst je wil bereiken en wordt er een telefonische verbinding gestart. Je persoonlijke gegevens worden dan automatisch gedeeld. De meldkamer kan er nu voor kiezen om over te schakelen naar een chatverbinding. Als er een chatverbinding wordt gestart, dan vind je deze in de app.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

De waardering van www.simpc.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.8/10 gebaseerd op 782 reviews.
Skip to content