Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Al jarenlang zien we de bankfilialen uit het straatbeeld verdwijnen, terwijl internetbankieren steeds populairder wordt. Van de 2654 bankfilialen die Nederland in 2011 nog kende, zijn er nog maar 420 over. Al je bankzaken vanachter je computer of smartphone regelen klinkt in theorie erg handig, maar wat de uitkomst is voor de één is een uitdaging voor de ander. Naar schatting hebben zo’n 2,6 miljoen volwassenen in Nederland moeite met de digitale betaalwereld, blijkt uit een verontrustend rapport van De Nederlandsche Bank (DNB).
Diverse groep
Uit het rapport van DNB blijkt dat de groep die moeite heeft met digitaal bankieren zeer divers is. De groep bestaat niet alleen uit ouderen, maar ook uit mensen met een fysieke- en/of verstandelijke beperking, mensen zonder internet, mensen met lage digitale vaardigheden, mensen met een migratieachtergrond, mensen die geen digitaal apparaat kunnen kopen en mensen die laaggeletterd zijn. Er zijn dus verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat digitaal bankieren een uitdaging is.
Behoefte aan persoonlijk contact
Veel banken zetten tegenwoordig digitale chatbots in om hun klanten te helpen, maar juist aan persoonlijke hulp is grote behoefte. Geen voorgeprogrammeerde antwoorden, maar ondersteuning op maat. Het behoud van fysieke contactpunten van de bank en eenvoudige toegang tot telefonisch contact zijn hierbij van groot belang. Echter wordt dit steeds lastiger nu er nog maar zo weinig bankfilialen over zijn.
Extra hulp
Veel banken erkennen deze problemen en stellen daarom extra hulp beschikbaar, zoals cursussen internetbankieren, hulp aan huis en servicepunten waar mensen langs kunnen komen met vragen. Echter weten veel mensen niet van deze mogelijkheden af, waardoor de hulp lang niet bij iedereen terecht komt die het nodig heeft. Hierdoor blijven veel mensen nog altijd voor een deel of zelfs geheel afhankelijk van mensen uit hun omgeving.
Groter probleem
Onder andere de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO), Stichting ABC, Ouderenorganisatie KBO-PCOB en Netwerk Organisaties van Oudere Migranten (NOOM) geven aan dat het probleem groter is dan alleen betaaldiensten. Ook veel overheidscommunicatie gaat tegenwoordig digitaal, waardoor mensen problemen kunnen ervaren met zaken als achterstallige betalingen en het aanvragen van uitkeringen en toeslagen. Wij van Sim doen daarom hard ons best om iedereen zoveel mogelijk digitale vaardigheden bij te brengen. Onze SimCoaches bieden persoonlijke hulp en ondersteuning op maat, zodat iedereen deel kan nemen aan de digitale wereld.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
3 reacties. Laat een nieuw bericht achter
verder geen reactie
Ik ga ook niet digitaal verkeer gebruiken
Ook niet door middel van hulp
ja dat weet ik al, eigenlijk altijd al. links, om de rechtse wind om te keren.