Een lesje emoji-etiquette πŸ˜‚ 😍

Emoji etiketten

Tegenwoordig versturen we bijna geen bericht meer zonder zo’n leuk gekleurd poppetje erbij. De emoji’s [spreek uit: Γ©moodjies] zijn helemaal hip op het moment, en dat is niet zonder reden. Ze geven namelijk een hele andere toon aan je bericht en bepalen of je iets op een boze, verdrietige, blije of grappige manier zegt. Maar het gebruik van emoji’s is zo makkelijk nog niet. Één verkeerde emoji en je hele bericht kan opeens een compleet andere lading krijgen, en dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom hier een lesje emoji-etiquetteΒ voor u!

Regel 1: Less is more!

De Engelse uitspraak β€œless is more” betekent eigenlijk zoiets als β€œminder is meer”. Hier wordt mee bedoeld dat je niet altijd maar méér van iets nodig hebt om het beter te maken. Dat geldt ook voor emoji’s. Het is niet nodig om een oneindige reeks van vijftien emoji’s naar iemand te sturen met je smartphone, in de meeste gevallen zijn tussen de één en vier emoji’s meer dan genoeg! Emoji’s zijn erg leuk en handig, maar gebruik ze met mate.

Dit is dus hoe het niΓ©t moet, probeer liever dit:

Regel 2:Β  Het is en blijft een β€œemoji”

Het woord β€œemoji” is natuurlijk afgeleid van het woord emotie. Een emoji is dus gemaakt om een emotie mee uit te drukken. Er zijn inmiddels ontzettend veel emoji’s waar je uit kan kiezen, maar probeer jezelf een beetje te beperken tot de emoji’s die daadwerkelijk een emotie uitdrukken. Die voegen namelijk het meest toe aan je bericht. Je hoeft niet van elk ding dat je in je bericht noemt de bijpassende emoji toe te voegen. Het gaat er meestal om dat de persoon die je berichtje ontvangt kan zien hoe jij je voelt bij hetgeen dat je vraagt of zegt.

Al deze emoji’s hierboven zijn dus niet echt nodig. Het gaat er vooral om dat de persoon die je bericht leest ziet dat je er van baalt dat je band lek is doordat je er een verdrietige emoji bijvoegt (en dat die persoon je dus hopelijk komt ophalen). Je kan dus net zo makkelijk dit zeggen:

Regel 3: Plaats de emoji’s aan het einde van je bericht

Je moet emoji’s zien als een soort afsluiter van je bericht waarmee je de toon van je bericht duidelijk maakt. Het is dus niet nodig om na elke zin een andere emoji te plaatsen, bij regel 2 kan je dit ook al een beetje zien. Je kan alle emoji’s beter gewoon aan het einde van je bericht plaatsen, dat leest wat fijner dan na elke zin een nieuw poppetje.

Zo moet het dus niΓ©t. Probeer liever dit:

  1. Β Welke emoji is welke emotie?

Hier een handig overzicht met wat de meest voorkomende emoji’s nou precies betekenen:

Deze πŸ˜‚ emoji lacht tranen met tuiten. DezeΒ emoji betekent dus dat je iets ontzettend grappig vindt.

Deze 😍 emoji betekent dat je iets ontzettend mooi/lief/leuk/schattig vindt. Je kan dit dus bijvoorbeeld sturen wanneer iemand je een schattige foto stuurt.

Nog zo’n 😘 liefdesemoji! Deze betekent alleen wel net weer even iets anders dan de vorige. Deze stuur je namelijk vaak als afsluiting van je bericht, in plaats van β€œxxx” of β€œkus, ….”.

Dit is een blije, maar toch een beetje blozende emoji 😚. Dit kan je sturen als iemand bijvoorbeeld iets liefs stuurt en je je gevleid voelt, maar ook wanneer je iets wil vragen waar je je eigenlijk een beetje beschaamd bij voelt.

Met het grote rode hartje ❀️ kan het eigenlijk nooit fout gaan. Je kan dit hartje altijd sturen wanneer je iemand simpelweg gewoon even wat extra liefde wil geven in je berichtje.

 

 

Β 

Β 

2 reacties. Laat een nieuw bericht achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1080 reviews.
Ga naar de inhoud