In 2018 hebben 500.000 mensen contact opgenomen met de luisterlijn. Mensen bellen uit wanhoop, verdriet, boosheid, angst, of soms gewoon voor een praatje. Per mail, sms en telefoon is de luisterlijn 24/7 beschikbaar. Zit u ergens mee, wilt u wat kwijt of heeft u advies nodig? Door het hele land verspreid bieden 1200 deskundige vrijwilligers dag in dag uit een luisterend oor, wanneer u dat nodig heeft. De luisterlijn zet zich in voor een samenleving waarin écht luisteren naar elkaar, met aandacht en zonder oordeel, vanzelfsprekend is en waar er voor iedereen, altijd, een luisterend oor beschikbaar is.
De Luisterlijn kent een interessante geschiedenis. Eind jaren vijftig plaatste een Britse predikant een advertentie in de krant waarin hij mensen die op het punt stonden om hun leven te beëindigen opriep om hem eerst te bellen. Het aantal mensen dat gehoor gaf aan deze oproep was onverwacht hoog. Naar aanleiding van dit voorbeeld heeft de Rotterdamse Ds. Teutscher in Nederland in 1958 de eerste telefonische hulplijn opgericht. Dit begon als een kleinschalig kerkelijk initiatief, maar al snel groeide de Luisterlijn uit tot een landelijk netwerk met 25 vestigingen.
De Luisterlijn heeft ontzettend veel te danken aan haar vrijwilligers, bestaande uit beroepskrachten met een sociaal- wetenschappelijke of sociaal- agogische achtergrond. Verder is er geen specifieke vooropleiding vereist. De vrijwilligers volgen allemaal een basiscursus en verschillende trainingen. Hierna volgt een mentorperiode waarin de nieuwe vrijwilliger begeleid wordt door een ervaren vrijwilliger. Zo worden de vrijwilligers, hoewel zij geen experts of ervaringsdeskundigen zijn, opgeleid tot kundige luisteraars. Zo kunnen zij een goed gesprek voeren van mens tot mens, anoniem en toch met échte aandacht.
De drie meest voorkomende gespreksonderwerpen bij de Luisterlijn telefoon zijn eenzaamheid, depressie en daaraan gerelateerde problemen en relatieproblemen. Van de chat- en emaildienst van de Luisterlijn maken vooral jonge mensen gebruik. Omgang met de dood, relatieproblemen, eetstoornissen en automutilatie waren daar veel voorkomende onderwerpen.
Dus mocht u nog eens ergens mee zitten en daar graag even rustig met iemand over praten, aarzel dan niet om de Luisterlijn in te schakelen. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen door een telefoontje met de Luisterlijn gestimuleerd worden om zelf initiatieven te nemen en problemen op te lossen. Zelfs een simpel telefoongesprek kan veel voor iemand betekenen en net dat steuntje in de rug bieden dat iemand nodig heeft. De luisterlijn is te bereiken via 0900-0767, of raadpleeg de website www.deluisterlijn.nl voor meer informatie.
1 reactie. Laat een nieuw bericht achter
Goed idee