Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
Phishing is een veelgebruikte oplichtingstruc waarbij cybercriminelen naar jouw persoonlijke gegevens ‘vissen’. Dit doen ze door middel van neppe e-mails waarin ze zich voordoen als een betrouwbare entiteit, zoals een bank of online winkel. Op die manier hopen ze dat je je inloggegevens, bankgegevens of andere persoonlijke informatie invult. Deze phishing e-mails lijken soms net echt, maar gelukkig zijn er een aantal manieren waarmee je ze er makkelijk uitvist!
Phishing-methoden variëren sterk, maar de meest voorkomende manier is via e-mail. Een phishing-e-mail lijkt op het eerste gezicht afkomstig te zijn van een legitieme bron en vraagt je om op een link te klikken. Deze link leidt dan naar een website die eruitziet als de echte website, maar in werkelijkheid is het een nagemaakte website. Op deze website wordt gevraagd om persoonlijke informatie, zoals inloggegevens of creditcardgegevens, in te voeren. De oplichter kan deze informatie vervolgens gebruiken om toegang te krijgen tot je bankrekening.
Door op de volgende zaken te letten, kun je de phishing e-mails herkennen en hoef je er niet in te trappen!
Opvallend afzendadres
Controleer altijd het emailadres dat jou een mail stuurt! Phishing-e-mails hebben vaak een afzendadres dat lijkt op dat van een bekend bedrijf, maar dat in werkelijkheid niet hetzelfde is. Ook word er nog wel eens een Gmail of Outlook emailadres gebruikt, in die gevallen weet je zeker dat er iets niet klopt. Officiële instanties maken namelijk nooit gebruik van Gmail of Outlook. Kijk dus altijd goed naar het e-mailadres van de afzender en let op kleine verschillen, zoals spelfouten, een vreemd achtervoegsel of cijfers in plaats van letters (een 1 in plaats van een L of I).
Urgente verzoeken
Een andere manier om phishing te herkennen, is door goed op de boodschap en toon van de mail te letten. Phishing-e-mails klinken vaak urgent en vertellen je dat je direct iets moet doen om een probleem op te lossen. Wanneer je dat niet binnen het gestelde tijdslimiet doet, vertellen ze je dat je bankpas of account geblokkeerd kan worden of dat je een boete moet betalen. Wees dus altijd voorzichtig met dit soort opvallende boodschappen en controleer het eventueel telefonisch bij de desbetreffende partij.
Taalgebruik
Ook het taalgebruik in phishingmails is vaak opmerkelijk. Zo opent een phishingmail vaak met een algemene aanhef, zoals “Geachte meneer/mevrouw”, in plaats van je eigen naam of klantgegevens. Daarnaast staan er in veel phishingmails spel- en typfouten. Die verwacht je niet van officiële instanties.
Persoonlijke informatie
Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke informatie: als een e-mail of website om persoonlijke informatie vraagt, zoals inloggegevens of creditcardgegevens, wees dan voorzichtig. Legitieme bedrijven vragen nooit om dergelijke informatie per e-mail!
De Rijksoverheid heeft een campagne gelanceerd om mensen beter op de hoogte te brengen van de gevaren van phishing. Er zijn onder andere een bingokaart en een quiz uitgebracht. In deze quiz kun je jouw kennis over phishingmails testen en leer je meer over de trucs die door oplichters gebruikt worden.
Mocht je nou een verdacht mailtje ontvangen en niet weten wat je moet doen? Aarzel dan niet om een van onze SimCoaches even te raadplegen! Dan weet je zeker dat je nergens intrapt.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.