U leest het goed: slaaptekort en psychische problemen zijn écht niet te wijten aan smartphones!

De jeugd van tegenwoordig lijkt geen boek meer aan te raken, besteedt schrikbarend veel uren op social media en de mobieltjes zijn haast een lichaamsdeel geworden. Ze kunnen en willen niet meer zonder. Zelfs tot laat in de avond wordt er volop gefacebookt, gesnapchat en geinstagramd. Menig Nederlander is het er eigenlijk al over eens: Alsmaar achter je mobieltje zitten kán haast niet goed voor je zijn. De jeugd krijgt vierkante ogen, slaapt slecht en er lijken meer jongeren aan psychische klachten te lijden dan ooit. Toch heeft de universiteit van Tilburg met een grootschalig onderzoek het tegendeel bewezen: Veel achter je mobieltje zitten leidt niet tot meer slaapproblemen en ook niet tot meer psychische klachten.

De uitkomsten van dit onderzoek staan haaks op wat veel mensen denken, maar uit dit wetenschappelijke onderzoek onder 3500 Nederlanders blijkt toch echt dat er geen aantoonbaar verband is tussen iemands mentale gezondheid en zijn of haar smartphone gebruik. Ook bij eenzame mensen leiden sociale media niet tot een nog eenzamer gevoel of nog meer slaapproblemen. We hebben snel de neiging om sociale media en telefoongebruik de schuld te geven van problemen onder jongeren, maar deze schuld blijkt onterecht. Vaak spelen andere factoren zoals de thuissituatie of pesterijen op school een veel grotere rol.

Maar dat er geen verband is tussen deze twee zaken, neemt niet weg dat er wel degelijk smartphone gebruikers zijn met problemen. Echter is het belangrijk om bij zo’n onderzoek mee te wegen of deze problemen er, ongeacht het smartphone gebruik, niet sowieso al zouden zijn. Dit onderzoek heeft goed gekeken of zij patronen herkende in het smartphone gebruik en mentale gezondheid en slaapproblemen. Het patroon bleek niet te zijn: met mensen die weinig sociale media gebruiken gaat het goed en met mensen die veel gebruiken gaat het slecht. Er bleek juist helemaal geen patroon te zijn. Met sommigen mensen gaat het nou eenmaal goed, met anderen gaat het slecht. Dit is niet afhankelijk van het gebruik van smartphones of sociale media.

Helaas blijft het feit wel dat telefoonverslaving natuurlijk altijd op de loer ligt, bij zowel jong als oud. Mobieltjes zorgen dan wel niet voor extra psychische klachten, maar dit betekent niet dat we schaamteloos zoveel achter onze smartphones zouden moeten zitten als we maar willen. Daarom kan het handig zijn om zo nu en dan in de gaten te houden hoeveel uur we nou daadwerkelijk op onze smartphone spenderen. Een stukje zelfreflectie kan immers nooit kwaad. Hiervoor zijn handige apps, zoals de Screentime app, RealizD en App Usage. Met deze apps kunt u precies bijhouden hoe lang u op uw telefoon zit en welke apps u gebruikt.

Dus wanneer u uw kleinzoon of -dochter weer eens op de vingers tikt over hoe slecht al die mobieltjes wel niet zijn, houd dan vooral dit artikel in uw achterhoofd. Mobieltjes zijn zeker niet de oorzaak van al hun problemen, er spelen veel meer factoren een rol. Mocht u iemand nou toch subtiel op zijn of haar smartphone gebruik willen wijzen, geef ze dan liever als tip om een van de hierboven genoemde apps te downloaden. Als hun schermtijd dan 8 uur op een dag blijkt te zijn, zullen ze hier van zelf wel van schrikken.

SimCoach tips in uw mailbox

Geef uzelf op voor onze actuele instructietips, dan krijgt u ze meteen in uw mailbox. U ontvangt ook maximaal 1x per maand een nieuwsbrief met belangrijke aankondigingen en aantrekkelijke acties. U kunt uzelf altijd weer uitschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu