Krijg als eerste het laatste nieuws
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
De laatste jaren zien we steeds meer vestigingen van banken de deuren sluiten. De generaties die zijn opgegroeid met pinpassen en internetbankieren zullen dit waarschijnlijk niet eens opmerken, maar voor eenieder die zich nog niet aan dit soort zaken heeft gewaagd vormt de sluiting van banken een probleem. Om bijvoorbeeld geld te storten zal men voortaan grotere afstanden moeten afleggen, voor ouderen die slecht ter been zijn kan dit een hele opgave zijn. Ouderenvereniging KBO-PCOB stelt deze problematiek aan de kaak en roept banken op: breng het persoonlijke contact terug. Maar luisteren de banken hier wel naar? En wat betekent dit voor mensen die niet internetbankieren?
Het verdwijnen van banken is een ontwikkeling die al een aantal jaren gaande is. Door de opkomst van het internetbankieren wordt de rol die bankfilialen vervullen steeds kleiner. Logischerwijs krijgen de bankfilialen het een stuk rustiger en zien we ze daarom langzaam maar zeker verdwijnen uit het straatbeeld. Ouderenvereniging KBO-PCOB ontving steeds meer meldingen van ouderen die hier problemen van ondervonden en heeft daarom aan de bel getrokken. Begin dit jaar publiceerden zijn een pamflet waarin de impact van het verdwijnen van banken wordt uitgelegd en wordt opgeroepen tot een aantal zaken. Zo pleiten zij voor het behouden van persoonlijke contact, goede bereikbaarheid, het behouden van de mogelijkheid om te pinnen en te storten, een veilige bankomgeving, en tot slot hun slogan: wees digitaal aardig, want niet iedereen is digitaal vaardig.
Op basis van het huidige tempo waarin de bankfilialen verdwijnen zal er naar verwachting al in 2027 geen vestiging meer te vinden zijn. De problemen die zich momenteel voordoen zullen dan alleen maar erger worden. Hoe gaan de banken hiermee om? Perswoordvoerder Karin van der Pol van ING zegt hier het volgende over: “We zijn regelmatig met KBO-PCOB en met onze klanten in gesprek over onze dienstverlening. Al enige tijd zijn we bezig om servicepunten te openen waar we op basis van bezoekersaantallen een traditioneel kantoor niet langer open kunnen houden, en daar waar op redelijke reisafstand geen ander ING-kantoor in de buurt is.”
Deze servicepunten, gevestigd in bijvoorbeeld boekhandels, moeten de gesloten bankfilialen gaan vervangen. Hier kan men geld opnemen of storten en kunnen medewerkers ondersteunen bij het openen van een bankrekening of internetbankieren. Een andere oplossing van ABN AMRO is een telefonische seniorenlijn, waar ouderen naar toe kunnen bellen als zij vragen hebben over geldzaken of bankieren. Zij zullen dan geen automatisch bandje te horen krijgen, maar direct in contact komen met een medewerker.
Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.
6 reacties. Laat een nieuw bericht achter
Of gewoon kaartloos enkel aan de pinautomaat en stoppen met fysieke pinpassen en met bankrekeningen en enkel via de smartphone tegen 2030 en enkel via qr nog kunt afhalen enkel Spaargeld-QR en niet-spaargeld–QR en overal idem pinautomaten die voor alle EU-banken werken binnen EU en overschrijvingen enkel online of via QR en via pinautomaat enkel via beide QR geld afhalen en geld op zetten, zowel cash als digi en dit definitive tegen 2039- en de jongeren per 230 geen pinpassen meer kennen maar enkel QR en alle andre digicodes en financiele instellingen enkel online of op afspraak enkel bij je thuis, maar banken worden online financiele instellingen die geen banken zijn maar worden “financiele bedrijven” genoemd en term banken gast verdwijnen en term pinautomaat wordt vervangen door “geldautomast” en pinnen Niet meer gekend tegen 2030, enkel geld afhalen Digi en fysiek – zou realistisch zijn
ik heb grondige hekel aan al die veranderingen het gemakkelijkste is ieder aan zijn geld kunnen en op zak geld hebben om te betalen die banken zijn uit om niets meer te doen alleen miljarden zomaar oprakelen ik wil zeggen dat alles voor de jaren 2000 veel veel beter was nu is alles met de zotte smartphone de mode maar !!!!!!!!!!!!!!! de mensen beseffen zeker niet dat ze bijna niet meer gaan zien het kleur van geld !!!! foei en je moet nog naar twee verschillende kilometers rondrijden ook een v kast om te bankieren en verder een automaat om dus je geld !! denk nu niet dat iedere betaling je doet gratis zal blijven het zal je al vlug 50cent kosten zo zijn er al die zulke betalingen tezien krijgen foei wat dom volk toch denk eens na
ben het met de vorige eens , wie nu nog alles zelf kan ,zal op de duur ook problemen krijgen
en is dan ook blij dat hij ergens terecht kan ,iedereen heb niet gelijk iemand in de buurt : bert
Eens
Volledig eens met Goddijn. Goede suggestie mobiele kantoren. Ook geld opnemen in veilige omgeving wenselijk. Kan nu nergens terecht binnen bij bank. geen -casch meer voorradig!
De sluiting van bankkantoren is wellicht noodzakelijk, maar geef de klant dan wel een
goed alternatief. Bij voorbeeld, mobiele kantoor bussen die op vaste tijdstippen, wekelijks
te bereiken zijn. Ook een speciaalnummer voor senioren, die direct in contact komt met de
bankmedewerker en dus niet een heel menu moet afwerken. In het kader van de privacy is
het pinnen bij b.v. Albert Heyn enzo heel ongemakkelijk.
Advies aan de banken: WEES KLANTVRIENDELIJK