Steeds meer banken verdwijnen: hoe nu verder?

De laatste jaren zien we steeds meer vestigingen van banken de deuren sluiten. De generaties die zijn opgegroeid met pinpassen en internetbankieren zullen dit waarschijnlijk niet eens opmerken, maar voor eenieder die zich nog niet aan dit soort zaken heeft gewaagd vormt de sluiting van banken een probleem. Om bijvoorbeeld geld te storten zal men voortaan grotere afstanden moeten afleggen, voor ouderen die slecht ter been zijn kan dit een hele opgave zijn. Ouderenvereniging KBO-PCOB stelt deze problematiek aan de kaak en roept banken op: breng het persoonlijke contact terug. Maar luisteren de banken hier wel naar? En wat betekent dit voor mensen die niet internetbankieren?

Het verdwijnen van banken is een ontwikkeling die al een aantal jaren gaande is. Door de opkomst van het internetbankieren wordt de rol die bankfilialen vervullen steeds kleiner. Logischerwijs krijgen de bankfilialen het een stuk rustiger en zien we ze daarom langzaam maar zeker verdwijnen uit het straatbeeld. Ouderenvereniging KBO-PCOB ontving steeds meer meldingen van ouderen die hier problemen van ondervonden en heeft daarom aan de bel getrokken. Begin dit jaar publiceerden zijn een pamflet waarin de impact van het verdwijnen van banken wordt uitgelegd en wordt opgeroepen tot een aantal zaken. Zo pleiten zij voor het behouden van persoonlijke contact, goede bereikbaarheid, het behouden van de mogelijkheid om te pinnen en te storten, een veilige bankomgeving, en tot slot hun slogan: wees digitaal aardig, want niet iedereen is digitaal vaardig.

Op basis van het huidige tempo waarin de bankfilialen verdwijnen zal er naar verwachting al in 2027 geen vestiging meer te vinden zijn. De problemen die zich momenteel voordoen zullen dan alleen maar erger worden. Hoe gaan de banken hiermee om? Perswoordvoerder Karin van der Pol van ING zegt hier het volgende over: “We zijn regelmatig met KBO-PCOB en met onze klanten in gesprek over onze dienstverlening. Al enige tijd zijn we bezig om servicepunten te openen waar we op basis van bezoekersaantallen een traditioneel kantoor niet langer open kunnen houden, en daar waar op redelijke reisafstand geen ander ING-kantoor in de buurt is.”

Deze servicepunten, gevestigd in bijvoorbeeld boekhandels, moeten de gesloten bankfilialen gaan vervangen. Hier kan men geld opnemen of storten en kunnen medewerkers ondersteunen bij het openen van een bankrekening of internetbankieren. Een andere oplossing van ABN AMRO is een telefonische seniorenlijn, waar ouderen naar toe kunnen bellen als zij vragen hebben over geldzaken of bankieren. Zij zullen dan geen automatisch bandje te horen krijgen, maar direct in contact komen met een medewerker.

 

 

4 reacties. Laat een nieuw bericht achter

  • bert van bemmelen
    17 augustus 2021 14:18

    ben het met de vorige eens , wie nu nog alles zelf kan ,zal op de duur ook problemen krijgen
    en is dan ook blij dat hij ergens terecht kan ,iedereen heb niet gelijk iemand in de buurt : bert

    Beantwoorden
  • Eens

    Beantwoorden
  • Volledig eens met Goddijn. Goede suggestie mobiele kantoren. Ook geld opnemen in veilige omgeving wenselijk. Kan nu nergens terecht binnen bij bank. geen -casch meer voorradig!

    Beantwoorden
  • Fred Goddijn
    9 augustus 2021 20:45

    De sluiting van bankkantoren is wellicht noodzakelijk, maar geef de klant dan wel een
    goed alternatief. Bij voorbeeld, mobiele kantoor bussen die op vaste tijdstippen, wekelijks
    te bereiken zijn. Ook een speciaalnummer voor senioren, die direct in contact komt met de
    bankmedewerker en dus niet een heel menu moet afwerken. In het kader van de privacy is
    het pinnen bij b.v. Albert Heyn enzo heel ongemakkelijk.
    Advies aan de banken: WEES KLANTVRIENDELIJK

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

Menu
De waardering van www.simpc.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.7/10 gebaseerd op 826 reviews.
Skip to content