Steeds meer banken verdwijnen: hoe nu verder?

De laatste jaren zien we steeds meer vestigingen van banken de deuren sluiten. De generaties die zijn opgegroeid met pinpassen en internetbankieren zullen dit waarschijnlijk niet eens opmerken, maar voor eenieder die zich nog niet aan dit soort zaken heeft gewaagd vormt de sluiting van banken een probleem. Om bijvoorbeeld geld te storten zal men voortaan grotere afstanden moeten afleggen, voor ouderen die slecht ter been zijn kan dit een hele opgave zijn. Ouderenvereniging KBO-PCOB stelt deze problematiek aan de kaak en roept banken op: breng het persoonlijke contact terug. Maar luisteren de banken hier wel naar? En wat betekent dit voor mensen die niet internetbankieren?

Het verdwijnen van banken is een ontwikkeling die al een aantal jaren gaande is. Door de opkomst van het internetbankieren wordt de rol die bankfilialen vervullen steeds kleiner. Logischerwijs krijgen de bankfilialen het een stuk rustiger en zien we ze daarom langzaam maar zeker verdwijnen uit het straatbeeld. Ouderenvereniging KBO-PCOB ontving steeds meer meldingen van ouderen die hier problemen van ondervonden en heeft daarom aan de bel getrokken. Begin dit jaar publiceerden zijn een pamflet waarin de impact van het verdwijnen van banken wordt uitgelegd en wordt opgeroepen tot een aantal zaken. Zo pleiten zij voor het behouden van persoonlijke contact, goede bereikbaarheid, het behouden van de mogelijkheid om te pinnen en te storten, een veilige bankomgeving, en tot slot hun slogan: wees digitaal aardig, want niet iedereen is digitaal vaardig.

Op basis van het huidige tempo waarin de bankfilialen verdwijnen zal er naar verwachting al in 2027 geen vestiging meer te vinden zijn. De problemen die zich momenteel voordoen zullen dan alleen maar erger worden. Hoe gaan de banken hiermee om? Perswoordvoerder Karin van der Pol van ING zegt hier het volgende over: “We zijn regelmatig met KBO-PCOB en met onze klanten in gesprek over onze dienstverlening. Al enige tijd zijn we bezig om servicepunten te openen waar we op basis van bezoekersaantallen een traditioneel kantoor niet langer open kunnen houden, en daar waar op redelijke reisafstand geen ander ING-kantoor in de buurt is.”

Deze servicepunten, gevestigd in bijvoorbeeld boekhandels, moeten de gesloten bankfilialen gaan vervangen. Hier kan men geld opnemen of storten en kunnen medewerkers ondersteunen bij het openen van een bankrekening of internetbankieren. Een andere oplossing van ABN AMRO is een telefonische seniorenlijn, waar ouderen naar toe kunnen bellen als zij vragen hebben over geldzaken of bankieren. Zij zullen dan geen automatisch bandje te horen krijgen, maar direct in contact komen met een medewerker.

 

 

6 reacties. Laat een nieuw bericht achter

  • Thomas Vermeeren
    21 april 2023 02:28

    Of gewoon kaartloos enkel aan de pinautomaat en stoppen met fysieke pinpassen en met bankrekeningen en enkel via de smartphone tegen 2030 en enkel via qr nog kunt afhalen enkel Spaargeld-QR en niet-spaargeld–QR en overal idem pinautomaten die voor alle EU-banken werken binnen EU en overschrijvingen enkel online of via QR en via pinautomaat enkel via beide QR geld afhalen en geld op zetten, zowel cash als digi en dit definitive tegen 2039- en de jongeren per 230 geen pinpassen meer kennen maar enkel QR en alle andre digicodes en financiele instellingen enkel online of op afspraak enkel bij je thuis, maar banken worden online financiele instellingen die geen banken zijn maar worden “financiele bedrijven” genoemd en term banken gast verdwijnen en term pinautomaat wordt vervangen door “geldautomast” en pinnen Niet meer gekend tegen 2030, enkel geld afhalen Digi en fysiek – zou realistisch zijn

    Beantwoorden
  • ik heb grondige hekel aan al die veranderingen het gemakkelijkste is ieder aan zijn geld kunnen en op zak geld hebben om te betalen die banken zijn uit om niets meer te doen alleen miljarden zomaar oprakelen ik wil zeggen dat alles voor de jaren 2000 veel veel beter was nu is alles met de zotte smartphone de mode maar !!!!!!!!!!!!!!! de mensen beseffen zeker niet dat ze bijna niet meer gaan zien het kleur van geld !!!! foei en je moet nog naar twee verschillende kilometers rondrijden ook een v kast om te bankieren en verder een automaat om dus je geld !! denk nu niet dat iedere betaling je doet gratis zal blijven het zal je al vlug 50cent kosten zo zijn er al die zulke betalingen tezien krijgen foei wat dom volk toch denk eens na

    Beantwoorden
  • bert van bemmelen
    17 augustus 2021 14:18

    ben het met de vorige eens , wie nu nog alles zelf kan ,zal op de duur ook problemen krijgen
    en is dan ook blij dat hij ergens terecht kan ,iedereen heb niet gelijk iemand in de buurt : bert

    Beantwoorden
  • Eens

    Beantwoorden
  • Volledig eens met Goddijn. Goede suggestie mobiele kantoren. Ook geld opnemen in veilige omgeving wenselijk. Kan nu nergens terecht binnen bij bank. geen -casch meer voorradig!

    Beantwoorden
  • Fred Goddijn
    9 augustus 2021 20:45

    De sluiting van bankkantoren is wellicht noodzakelijk, maar geef de klant dan wel een
    goed alternatief. Bij voorbeeld, mobiele kantoor bussen die op vaste tijdstippen, wekelijks
    te bereiken zijn. Ook een speciaalnummer voor senioren, die direct in contact komt met de
    bankmedewerker en dus niet een heel menu moet afwerken. In het kader van de privacy is
    het pinnen bij b.v. Albert Heyn enzo heel ongemakkelijk.
    Advies aan de banken: WEES KLANTVRIENDELIJK

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Krijg als eerste het laatste nieuws

Meld je aan voor Sim e-mails en krijg als eerste inspirerende content, nieuws en exclusieve aanbiedingen te zien.

* Verplicht veld

Sim zal de informatie die je op dit formulier invult gebruiken om contact met je op te nemen en om updates en marketing te verzorgen. Laat ons weten op welke manieren je van ons wilt horen:

Je kunt op elk gewenst moment van gedachten veranderen door te klikken op de afmeldlink in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@simpc.nl. We behandelen je informatie met respect. Ga voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, ga je ermee akkoord dat wij je gegevens verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.


We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door je hieronder in te schrijven, ga je ermee akkoord dat je gegevens worden overgedragen aan Mailchimp voor verwerking. Meer lezen over het privacybeleid van Mailchimp.

De waardering van www.simpc.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 1079 reviews.
Ga naar de inhoud