Een lesje fysiotherapie in de 21ste eeuw: pas op voor de swipe-duim, scroll-pols en whatsapp-nek!

Een lesje fysiotherapie in de 21ste eeuw: pas op voor de swipe-duim, scroll-pols en whatsapp-nek!

Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om meerdere uren per dag achter je beeldscherm te spenderen. We appen, twitteren, checken het nieuws en bekijken video’s op Youtube. Kortom: er is genoeg te doen om urenlang achter je smartphone te verdwijnen. Hoe leuk of belangrijk deze activiteiten soms ook lijken, ons lichaam ervaart minder plezier van al dit tikken, swipen en appen. Huisartsen en fysiotherapeuten krijgen steeds vaker te maken met onverklaarbare klachten aan de duimen, polsen of nek. Grote kans dat we hier te maken hebben met een swipe-duim, scroll-polls of whatsapp-nek!

De evolutie houdt onze razendsnelle technologische ontwikkelingen allemaal niet bij. Onze duimgewrichten en polsen zijn er nog niet op aangepast om urenlang achter elkaar intensief gebruikt te worden. De polsen en duimen zijn oorspronkelijk niet gemaakt om urenlang mee te tikken en te swipen of een bepaald voorwerp urenlang vast te houden. Dit zorgt ervoor dat veel mensen klachten aan hun polsen of duimen ervaren. Als je continu met je duim op je beeldscherm typt, tikt en swipet raken de pezen rondom het pols- en duimgewricht geïrriteerd en gaan deze pijn doen. Je kunt het vergelijken met een muisarm of tenniselleboog: ook dit zijn pijntjes die ontstaan wanneer je veelvuldig een specifieke beweging maakt.

Ook onze nek lijdt onder het intensieve smartphonegebruik. We maken elk moment van de dag gebruik van onze mobiel en in veel gevallen doen we dit terwijl we naar beneden kijken. Dit is de meest voorkomende houding waarin mensen op hun smartphone kijken, maar deze houding is niet zo prettig voor onze nek. Wanneer je je hoofd rechtop houdt, weegt deze slechts zo’n 8 kg. Dit gewicht neemt echter sterk toe wanneer je je hoofd voorover laat hangen, er ontstaat dan een grote druk op de nek en wervels.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om deze vervelende kwaaltjes te verhelpen of voorkomen:

  • Let op een goede werkhouding
    Een effectieve manier om pijn aan je hand of nek te voorkomen is het zorgen voor een goede telefoon-werkhouding. Deze ziet er als volgt uit: houd de telefoon in je ene hand, bedien de telefoon met je andere hand. Zorg er dus voor dat je niet de telefoon vasthoudt en bedient met dezelfde hand.
  • Wissel af
    Een andere manier om pijntjes in je hand te voorkomen is het afwisselen van de hand waarmee je de telefoon vasthoudt en bedient. Zorg dus dat je de telefoon de ene keer met rechts vasthoudt en met links bedient en doe dit de andere keer vice versa. Wissel ook af tussen de vingers waarmee je je smartphone bedient. Door deze afwisseling verlaag je de druk op een hand en verklein je de kans op overbelasting.
  • Houd je telefoon hoger vast
    Om klachten in je nek te voorkomen kan het helpen om je telefoon wat hoger vast te houden. Zo hoeft je nek minder naar voren te buigen en verlaag je de druk op je nek. Houd je nek dus rechtop en je telefoon iets hoger, dat vindt je lichaam een stuk prettiger!
  • Houd rust
    Het is eigenlijk heel simpel: wanneer je duim, nek of pols pijn begint te doen geeft je lichaam een signaal af dat je moet stoppen met het maken van de pijnlijke bewegingen. Het meest effectieve middel om van de swipe-duim of scroll-pols af te komen is dus rust houden door minder te tikken, typen en swipen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
De waardering van www.simpc.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.6/10 gebaseerd op 653 reviews.
Skip to content