Online bankieren

[us_single_image image=”20913″]

Bankieren via internet wordt steeds gewoner. Banken vinden het erg fijn als u bankiert via hun website of app. Ze besteden dan ook heel veel aandacht aan gebruikersgemak, veiligheid en ondersteuning. In dit artikel leest u meer over online bankieren en hoe u dit zo veilig mogelijk kunt doen.

Internet bankieren vs mobiel bankieren

Online bankieren kan op twee manieren; internet bankieren en mobiel bankieren. Als u inlogt op de website van uw bank spreken we van internetbankieren. Mobiel bankieren gaat via een speciale app op uw tablet of smartphone. Banken maken online bankieren steeds aantrekkelijker met allerlei extra’s. Zo kunt u naast het checken van uw saldo en maken van betalingsopdrachten bij sommige banken ook een digitaal ‘huishoudboekje’ bijhouden.

Erg handig is de optie om een betaalverzoek naar iemand te doen. In de meeste apps zijn er ook extra mogelijkheden, bijvoorbeeld het direct blokkeren van uw pas bij diefstal. Heel veel mensen bankieren tegenwoordig online. Mensen die dit nog niet doen hebben vaak als reden dat het niet veilig is of ze weten niet goed hoe het moet. Qua veiligheid loopt u tegenwoordig, mits u zich aan een aantal veiligheidsregels houdt, niet zoveel risico meer. En de meeste banken hebben hele duidelijk instructies over hoe u moet internet bankieren of mobiel bankieren.

Veiligheid online bankieren

In 2014 heeft De Nederlandse Vereniging van Banken samen met de consumentenbond regels opgesteld voor veilig bankieren. Als u deze regels naleeft loopt u het minste risico om slachtoffer te worden.

De 5 veiligheidsregels voor internetbankieren

  1. Houd je beveiligingscodes geheim
  2. Laat je bankpas nooit door iemand anders gebruiken
  3. Beveilig de apparaten die je gebruikt bij het internetbankieren
  4. Controleer je bankrekening
  5. Neem bij twijfel of incidenten contact op met de bank

Uitgebreide informatie over deze veiligheidsregels vindt u op https://www.veiligbankieren.nl/tips/

Phishing

Phishing wordt vaak genoemd in combinatie met online bankieren. Phishing is een vorm van internetfraude. Het betekent letterlijk hengelen. Fraudeurs proberen op allerlei manieren (telefonisch, via mail of een ander bericht) gegevens van u te krijgen om daar vervolgens misbruik van te maken. Vaak doen ze zich voor als een officiële instantie en vragen om informatie. Het is belangrijk om erg alert te zijn op dit soort berichten.  U kunt als regel aanhouden dat officiële instanties u nooit zomaar direct per mail of telefonisch benaderen en om persoonlijke gegevens vragen.

Op de website van veilig bankieren leert u meer over Phishing en kunt u ook een spoedcursus digitale zelfverdediging  volgen: https://www.veiligbankieren.nl/online-fraude/phishing/

De service van SIM

Internetbankieren is dus behoorlijk veilig als u een paar regels in acht neemt. SIM kan u hierbij ondersteunen. Als u gebruik maakt van onze SimPC of SimTop worden updates automatisch geregeld en maakt u altijd gebruik van de meest recente beveiliging. Zo weet u zeker dat uw computer of laptop optimaal beveiligd is. Tevens kunt u bij onze SimCoaches terecht met al uw vragen over dit onderwerp.

Bekijk onze SimPC en SimTop

Deel dit bericht met uw vrienden of familie door middel van onderstaande knoppen:

SimCoach tips in uw mailbox

Geef uzelf op voor onze actuele instructietips, dan krijgt u ze meteen in uw mailbox. U ontvangt ook maximaal 1x per maand een nieuwsbrief met belangrijke aankondigingen en aantrekkelijke acties. U kunt uzelf altijd weer uitschrijven.

2 reacties. Laat een nieuw bericht achter

Alexander van der Meij
22 januari 2019 22:19

Goede service

Beantwoorden
Jan Schonewille
20 september 2018 22:47

Duidelijk uitgelegd. Ik doe het al zeker meer dan 10 jaar. Nooit problemen gehad.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu