Bankieren via internet wordt steeds gewoner. Banken vinden het erg fijn als u bankiert via hun website of app. Ze besteden dan ook heel veel aandacht aan gebruikersgemak, veiligheid en ondersteuning. In dit artikel leest u meer over online bankieren en hoe u dit zo veilig mogelijk kunt doen.
Internet bankieren vs mobiel bankieren
Online bankieren kan op twee manieren; internet bankieren en mobiel bankieren. Als u inlogt op de website van uw bank spreken we van internetbankieren. Mobiel bankieren gaat via een speciale app op uw tablet of smartphone. Banken maken online bankieren steeds aantrekkelijker met allerlei extra’s. Zo kunt u naast het checken van uw saldo en maken van betalingsopdrachten bij sommige banken ook een digitaal ‘huishoudboekje’ bijhouden.
Erg handig is de optie om een betaalverzoek naar iemand te doen. In de meeste apps zijn er ook extra mogelijkheden, bijvoorbeeld het direct blokkeren van uw pas bij diefstal. Heel veel mensen bankieren tegenwoordig online. Mensen die dit nog niet doen hebben vaak als reden dat het niet veilig is of ze weten niet goed hoe het moet. Qua veiligheid loopt u tegenwoordig, mits u zich aan een aantal veiligheidsregels houdt, niet zoveel risico meer. En de meeste banken hebben hele duidelijk instructies over hoe u moet internet bankieren of mobiel bankieren.
Veiligheid online bankieren
In 2014 heeft De Nederlandse Vereniging van Banken samen met de consumentenbond regels opgesteld voor veilig bankieren. Als u deze regels naleeft loopt u het minste risico om slachtoffer te worden.
De 5 veiligheidsregels voor internetbankieren
- Houd je beveiligingscodes geheim
- Laat je bankpas nooit door iemand anders gebruiken
- Beveilig de apparaten die je gebruikt bij het internetbankieren
- Controleer je bankrekening
- Neem bij twijfel of incidenten contact op met de bank
Uitgebreide informatie over deze veiligheidsregels vindt u op https://www.veiligbankieren.nl/tips/
Phishing
Phishing wordt vaak genoemd in combinatie met online bankieren. Phishing is een vorm van internetfraude. Het betekent letterlijk hengelen. Fraudeurs proberen op allerlei manieren (telefonisch, via mail of een ander bericht) gegevens van u te krijgen om daar vervolgens misbruik van te maken. Vaak doen ze zich voor als een officiële instantie en vragen om informatie. Het is belangrijk om erg alert te zijn op dit soort berichten. U kunt als regel aanhouden dat officiële instanties u nooit zomaar direct per mail of telefonisch benaderen en om persoonlijke gegevens vragen.
Op de website van veilig bankieren leert u meer over Phishing en kunt u ook een spoedcursus digitale zelfverdediging volgen: https://www.veiligbankieren.nl/online-fraude/phishing/
De service van SIM
Internetbankieren is dus behoorlijk veilig als u een paar regels in acht neemt. SIM kan u hierbij ondersteunen. Als u gebruik maakt van onze SimPC of SimTop worden updates automatisch geregeld en maakt u altijd gebruik van de meest recente beveiliging. Zo weet u zeker dat uw computer of laptop optimaal beveiligd is. Tevens kunt u bij onze SimCoaches terecht met al uw vragen over dit onderwerp.
2 reacties. Laat een nieuw bericht achter
Goede service
Duidelijk uitgelegd. Ik doe het al zeker meer dan 10 jaar. Nooit problemen gehad.