Afgelopen maand hebben we vol trots het SimCompleet pakket mogen lanceren: hét communicatiepakket waarmee ouderen die tot op heden onbekend waren met de wereld van smartphones en tablets digitaal vaardig kunnen worden. We streven ernaar om digitale communicatiemiddelen als beeldbellen en chatten met dit pakket voor iedereen toegankelijk te maken. Zélfs voor mensen die in hun hele leven nog nooit een smartphone of tablet aan hebben geraakt. Tot een van deze mensen behoort ook de 86 jarige mevrouw Grandiek, die wij samen met haar kleindochter kennis hebben laten maken met SimCompleet.
‘Daar begin ik niet meer aan hoor’, hield mevrouw Grandiek jarenlang stug vol. In haar 86 jaren lange leven heeft zij nooit gebruik gemaakt van mobieltjes, computers, tablets of andere internet gerelateerde apparaten. Ze had thuis geen wifi-verbinding en had deze ook niet nodig. Al die jaren redde zij zich prima met enkel een huistelefoon. Helaas hebben de huidige omstandigheden haar toch van gedachten doen veranderen. Gezellige familiebezoekjes, boodschappen doen met de elektrische fiets en een wekelijks tripje naar de kerk zitten er voorlopig niet in. Daarom heeft ze toch de sprong in het diepe gewaagd met SimCompleet.
Samen met kleindochter Anne zijn we de uitdaging aan gegaan om haar 86 jarige oma, die nog nooit een tablet of smartphone aangeraakt heeft, digitaal vaardig te maken. Normaal gesproken probeert Anne haar oma wekelijks te bezoeken, maar op het moment is dat erg lastig. Daarom zou ze graag met haar oma willen beeldbellen. ‘Het zal een behoorlijke uitdaging worden hoor’, vertelt Anne, ‘Mijn oma snapt helemaal niks van van telefoons en internet’.
Toen mevrouw Grandiek het SimCompleet-pakket thuis ontving, vond ze het stiekem toch wel een beetje eng. ‘Oma belde me lichtelijk in paniek op dat ze het toch allemaal wel heel spannend vond,’ vertelt Anne, ‘maar gelukkig was ze wel al een beetje gerustgesteld toen ze zag dat alles gewoon in het Nederlands is’. We hadden afgesproken om samen met Anne een middagje langs te komen, om mevrouw Grandiek langzaam een beetje kennis te laten maken met haar nieuwe tablet. Vol goede moed stonden we de volgende dag bij mevrouw Grandiek in de tuin.
Voordat we aan de slag konden met de tablet, was het zaak om de tablet met internet te verbinden. Dankzij KPN kan iedereen in combinatie met het SimCompleet pakket gratis gebruik maken van mobiele wifi routers, zolang de crisissituatie duurt. Het was slechts een kwestie van de stekker van het routertje in het stopcontact doen, en klaar. De tablet was meteen verbonden met het netwerk. Toen de tablet met internet verbonden was, konden we van start gaan. ‘Ik zie de kleinkinderen altijd wel tikken op die schermpjes, maar ik heb zelf geen idee hoe dat allemaal werkt, het gaat voor mij allemaal erg vlug’, vertelt mevrouw Grandiek. Langzaam en stapsgewijs leggen we haar uit hoe de tablet werkt en helpen we haar met hetgeen waar ze de tablet het liefst voor zou gebruiken: beeldbellen met haar familie. Het swipen, tikken en typen op de tablet is allemaal erg nieuw voor mevrouw Grandiek, maar oefening baart kunst; na een aantal keren oefenen lukt het haar al om zelfstandig de tablet aan te zetten en Skype op te starten. Niet veel later vindt het eerste Skype-gesprek met haar kleindochter plaats.
Wanneer het grote toetsenbord voor het eerst in het beeld van de tablet verschijnt, kijkt mevrouw Grandiek vol bewondering en verbazing toe. ‘Dat is eigenlijk een soort typemachine,’ vertelt Anne, ‘die gebruikte u vroeger ook’. Na enige oefening lukt het mevrouw Grandiek om zelfstandig via het toetsenbord een berichtje te typen en versturen. ‘Maar wat zijn die gekleurde poppetjes daar dan?’, vraagt mevrouw Grandiek verbaasd. ’Dat zijn smileys oma, maar dat komt later wel’, lacht Anne.
‘En als u dan niet meer weet waar u allemaal beland bent, kunt u altijd op de noodknop drukken’, vertelt Anne aan haar oma, ‘dan gaat u gewoon weer terug naar het hoofdmenu’. We hebben de home-knop voor het gemak de ‘noodknop’ genoemd, zo weet mevrouw Grandiek altijd hoe ze bij het vertrouwde thuis-scherm kan komen, als ze per ongeluk ergens op gedrukt heeft en niet meer weet waar ze is. ‘Dat is fijn, dan weet je dat je niks fout kan doen’, reageert mevrouw Grandiek.
Wanneer we tot slot uitleggen hoe het opladen van de tablet werkt, blijkt mevrouw Grandiek het gebruik van de tablet al aardig onder de knie te krijgen. ‘Gewoon de stekker aansluiten met het stopcontact? Dat is hetzelfde als bij mijn elektrische fiets, die gebruik ik al 11 jaar!’, vertelt ze trots. Wanneer we de basisfuncties van de tablet goed uitgelegd hebben, vertellen we nog over een aantal andere leuke apps, zoals de NOS app waarmee je het nieuws kan volgen. ‘Rustig aan hoor, dat komt later allemaal wel’, zegt mevrouw Grandiek, ‘Eerst maar even wennen’.
Het blijkt maar weer dat een mens nooit te oud is om te leren. Inmiddels heeft mevrouw Grandiek Skype aardig onder de knie gekregen en kan ze gezellig videobellen met de hele familie. ‘Ze belt me vaak wel nog even van te voren op met de huistelefoon,’ lacht Anne, ‘om te vragen of ze ons kan bellen op Skype. Maar dat mijn oma überhaupt met ons kan Skypen vind ik echt een wonder. Ik had dit nóóit verwacht.’